Thomas' G500

More
7 years 3 weeks ago - 7 years 3 weeks ago #7257 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Hehe ikke bra med dekk på panseret. Sier litt om ambisjonene...
Fikk tatt et bilde med 35 tommere i vater. Ser litt bedre ut ja?


Attachments:
Last edit: 7 years 3 weeks ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
6 years 8 months ago - 6 years 8 months ago #7312 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Våren og sommeren er passert. Ikke skjedd så mye med bilen, men normalt vedlikehold pluss litt reparasjoner har det jo blitt.
- smurt alle nipler
- skiftet bremsevæske
- demontert grill og spylt ren radiatorer
- tatt ut innerskjermer og rengjort
- montert ryggekamera. Ikke ferdig. Prøveprosjekt som kostet meg noen hundringser, men funker ok.
- montert 4,7 liters alutank i batterikassa som er koblet mot kompressor. Luftpåfylling av dekk går vesentlig raskere, og det er en teoretisk mulighet å bruke luftverktøy.
- demontert kufangern og lys. Settes vel på igjen til vintern.

Har fått med meg tre kjøringer på Rena i år. Grådig artig, selv om det blir noen nye riper hver gang. Dessverre er det jo også slik at gammelt metall ruster. Og når en får belastet metallet finner en fort ut hvor dårlig det er... Ene turen knakk innfestingen på krengningshemmeren foran på venstre side. Denne er felles med karosserifestet, og dermed måtte hele biten byttes. Det ble kapping, ny del og sveising. Samtidig gikk ene spennbåndet på tankbeslyttelsen. Det ble løst på sedvanlig garasjemekk-vis. Problemet var bare at det andre festet røk på turen etter. Dermed hang tanken bare i luft, kjæringhet og noen gummislanger. Da måtte det nye spennbånd og festebrakketter til - og noen timer skruing under en bil som nylig hadde vært i myra. Deilig... Fordelen er at jeg fikk gått over slanger, klemmer og ikke minst rengjort.

Ble ikke helt dus med utseende på dekk og breddere. De som kan kjøpes er enten for store, for brede eller dyre. Kjøpte meg derfor "AMG"- breddere som jeg kappet i to og skjøtet med glassfiber. Pusset og lakket etter beste evne. De ble ca 15 cm brede og flukter ganske bra med dekkene. De er ikke helt symmetriske eller strøkne(grunnarbeidet), men det skal jeg klare å leve med ei stund. Det tar kanskje heller ikke såå lang tid før jeg har revet av den første i skogen.

Med all kjøringa i skogen fant jeg og ut at mykeste setting på demperne tillater dekkene å kose hardt med skjermkantene. Disse har nå blitt modifisert i ulik grad, enten med vinkelsliper, hammer og/eller lakk. Bakdemperne er justert hardt, og de fremre står for tur bare fritiden tillater det.

Fikk også testet bilen som tur/camping -bil i sommer med barna. Funket helt gull! Plass til alt, lys, takstativ til tørkeplass og lekeplass. USB-ladeuttak til alle paddene osv.

Legger også ved bildet som viser hvordan jeg løste det med knappene til ekstralys, bak - på tak - ekstra lang lys. Har kjøpt nye skikkelige brytere, men ikke kommet så langt enda.
Attachments:
Last edit: 6 years 8 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
6 years 7 months ago #7324 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Solgte e-klassen min og må bruke 500n som hverdagsbil inntil ny bestilt bil kommer til jul. I den forbindelse skrudde jeg på vinerhjula, og gjemte unna 35"ene. Jammen er det vektforskjell! Og det merkes I bil. Aksellerasjon og generell handling ble noe hakk bedre. Regner med det synes ved bensinpumpa også. Men dæven å stusslig det ser ut....

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
6 years 7 months ago #7325 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Thomas' G500
Det er nok ikke vekta men forskjell i dreiemoment som gjør forskjell. Hvilken dimensjon har du på vinterhjula? Hva er utveksling på akslingen? Hvilken forskjell i turtall ved 80km/t? Der ligger svaret. Hvis noe så skulle forbruket øke med reduksjon i dekkstørrelse og dermed høyere turtall.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
6 years 7 months ago #7326 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Det er vektforskjellen på selve hjula jeg tenkte på. Og uavfjæret vekt merkes langs humpete veg. Er kjent med utveksling og ditto utregning av forbruk ja. Men det både er og føles tyngre å drasse rundt 35x12,5" MT kontra 32,6x11",5" AT.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
6 years 6 months ago #7335 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Og med litt mer bruk kjennes det godt med en liten service unnagjort. Bytta olje og filter på motor, olje på begge akslingene samt bytta ut litt servo olje. Et par nye vindusviskere ble det også. Kjøpt det store bensinfilteret, må prøve å få byttet dette snart også. Satte på igjen kufangern og koblet til igjen xenonlysa, de trengs jo på denne årstiden.
Skal inn på EU I løpet av februar, altså kan vi begynne nå å gå over alt. Time er allerede bestilt...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
6 years 6 months ago #7336 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Fant igjen noen bilder av bredderne.




Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
6 years 5 months ago #7338 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
EU-kontroll konstaterte slakk i kingboltlager og ytre endeledd. Var klar over at det var slark her, spørsmålet var jo heller akkurat hva det var. Stag og lagre er bestilt, så dette byttes på verksted sammen med etterkontroll.
Svak håndbrekk ble strammet. Det kjennes også godt i samvittigheten å åpne begge tromlene, regjøre og smøre.
Var klar over en ødelagt foring i krengningshemmern, så disse ble byttet i helga. Tok ca 2,5 timer inkludert all garasjerigging og øldrikking. Koselig oppgradering som ga merkbart mindre helning i sving og en generelt mer følelse av kontroll. Det skal sies at hvertfall de to store foringene som satt der trolig har vært med 424000 km...
Så ble det å fikse skiltlys og kjøpe meg en varseltrekant, så håper vi kontrollen skal være unnagjort for denne gang.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
6 years 4 months ago #7350 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
PKK gikk i orden. Fikk en litt uventet utfordring i bytte av kingboltlager. De shims som fulgte med, ble brukt. Dette resulterte i at hjulet "hang fast" og bilen ble skikkelig uggen å kjøre. Etter et spørsmål til menigheten viste det seg at denne feilen var vanlig og vi fikk tatt ut igjen ett shims - og vipps - i orden igjen. Nå bruktes bilen også daglig, og dermed var det viktig å få dette fort på plass. Men med gammel bil og mye bruk, følger det nye feil... Jeg har lenge hørt kupevifta ralle på lave turtall. Dette har jeg visst har vært et tegn på alvorlig og uhelbredelig sykdom. Og selvfølgelig døde skiten i ei periode med stødige -10 til -15 grader. Det er kaldt å bli sittende noen mil da.

Heldigvis kommer snart ny bil, så da får vi tappe lufta ut av hjulene og smyge bilen i garasjen med litt lengre tidsperspektiv og begynne å skru.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
6 years 4 months ago #7351 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500


Har jo lenge savnet grønn G, så plutselig på senhøsten fikk jeg innfallet og sprayet plastidip. Ble hastverksarbeid gjort ute i litt for kaldt vær, så resultatet ble bare ok. Skal gå over til sommeren og fikse litt finish.
Artig med ny farge, og praktisk vinterstid når det blir mye salt, is og røff behandling for lakken.
Farge er for øvrig standard grønn camo og svarte skjermbuer og fangere. Taket ble ikke malt pga takstativ.
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.139 seconds
Powered by Kunena Forum