Godkjenning av endringer på vognene våre.

More
12 years 7 months ago - 12 years 7 months ago #1640 by Roar Sæther
Det blir stadig vekk spurt om hva som tillates av dekkdimensjoner, motorbytter, heving og tilhengervekt. Frem til nå har dette blitt besvart med nye spørsmål og tvil, og ingen er helt sikre på hva som faktisk er lov.

Dette har en av våre medlemmer tatt tak i!

Siden Terje (Terka) sto foran diverse modifiseringer av sin egen vogn, dukket disse spørsmålene opp. Motorbytte skulle gjennomføres, heving med fjærer var planlagt og større dekk var på ønskelisten. Og Terje ville gjerne ha så mye som mulig skrevet inn i vognkortet.

Terje har nå fått satt opp en søknadsmal, som fungerer på alle modifiseringer vi ønsker å søke om. Til nå er det blitt søkt om, med positivt svar fra Biltilsynet, følgende endringer:

Motorbytte fra 280 bensin til 5 sylindret 3 liter turbodiesel med 125 hk.

Motorbytte fra 280 bensin til 6 sylindret 3 liter turbodiesel med 147 hk.

Vi har grunn til å tro at disse motoralternativene også godkjennes som en erstattning til 230 bensin. Dog bør fjærene byttes, siden dieselmotorene veier betraktelig mer enn 230 bensin.

Heving ved å bytte til ORC sine 40 mm hevefjærer. Disse fjærene selges av VTP. Denne endringen krever bremsetest og firehjulskontroll på godkjent verksted.

Endring av dekkdimensjon, til 265 x 75 x 16 på lang Geländewagen. Dette er da med Borbet felger, som også selges hos VTP.

Endring av dekkdimensjon til 33 x 12,5 x 15 på kort Geländewagen. Dette er da med Borbet felger, som også selges hos VTP.

Endring av dekkdimensjon krever korrigering og dokumentasjon fra Speedometerservice, grunnet endring av rullediameter. Grunnen til at det er tillat med større hjul på kort enn på lang, er at det er lavere akseltrykk bak på kort G.

Endring av maks tillatt tilhengervekt til 3500 kg på Gelandewagen 460, lang utgave. Denne endringen krever foreløpig en dokumentasjon fra BOS som koster 500.- Vi vet ikke hva som er maks tillatt på kort utgave.

Det skal også søkes om 40 mm Body Lift. Denne er ikke gjennomført enda, siden vi ikke har en vogn som dette skal monteres på enda.

Det gjøres også en jobb med å få godkjent "orginal" kufanger fra 463, på 460.

Dette er nå tilgjengelig for våre medlemmer. Hvis du ønsker å gjennomføre en eller flere av disse endringene på din vogn, kan dette ordnes. Send Terje en mail med dine ønsker, så ber han deg om å sende relevant informasjon for å få fyllt ut søknaden for deg. Dette koster 100.- kroner som blir betalt inn til NGK. Da uavhengig av hvor mange endringer du ønsker. En eller flere ønsker, samme pris. Så sendes søknaden digitalt til deg. Denne skrives ut og sendes i papirform til ditt lokale Biltilsyn. Så er det bare å sette seg ned og vente. Biltilsynet bedyrer 2 måneder behandlingstid, så her gjelder det å være tålmodig.

Det ligger mye tid og arbeid bak dette prosjektet. Og alt er utført av Terje. Så her er det bare å si tusen takk til Terje for dette arbeidet. Og for de som lurer på noen av disse endringene, er det bare å sende Terje en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. Terje kan også nåes via PM.

Hvis noen har noe annet de ønsker søknadshjelp med relatert til vognene våre, er Terje mannen å spørre.

Denne lista over mulige godkjenninger blir fortløpende oppdatert etterhvert som flere endringer blir godkjent.

Igjen en takk til Terje for dette arbeidet.
Last edit: 12 years 7 months ago by Roar Sæther. Reason: For langt innlegg for en runde.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2125 by Terka
Til dere som har henvendt dere uten å få svar, jeg beklager dette på det sterkeste.

Mitt "fravær" skyldes en utfordrende familiesituasjon i høst som har gjort at jeg ikke har kunnet prioritere denne oppgaven. Beklager også at jeg ikke har svart på henvendelsene/informert om dette før.

Jeg skal sette av tid på dagtid neste uke til å få unna noen av søknadene, samt få pakket og oversendt underlagsmateriale og eksempel på søknader til Roar slik at dette arbeidet ikke er så personavhengig fremmover.

//Terka

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2126 by volvo.power@live.no
Ser ikke noe søknader med positivt svar anngående nedregistrering av min G.. :(
skulle så sårt hatt dette.....

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2384 by Eero
Jah har på mina G's tidigare alltid haft 285/75-16 eller 255/85-16 dekk. Menar ni att detta inte er muligt i Norge?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2387 by eesp
285/75-16 finnes det dokumentasjon på, så det skal ikke være noe problem å få godkjent. :)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Chris
  • Visitor
  • Visitor
11 years 2 months ago #4138 by Chris
Skulle hatt hjelp til å fått godkjent ny motor om617A og Kufanger på en 1980 230G.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4139 by Fjærhaug
Mener det er for seint å få skrevet inn kufanger på G nå..

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Chris
  • Visitor
  • Visitor
11 years 2 months ago #4140 by Chris
regnet med det, men finnes det dokumentasjon som jeg kan legge frem for bt. vedr. motorskifte?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4141 by bimmerc
Tror ikke det er umulig å få innskrevet kufanger i vognkort men du trenger papirer fra importør eller tyske TUV papirer.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4143 by EspenT
Jeg fikk skrevet in orginal kufanger i vognkortet på en 463 i november. Men jeg måtte da ha et brev fra BOS som bekreftet at bilen ble levert med kufanger fra fabrikk, og en utskrift av bilens datakort som viste koden for kufanger. Måtte betale 1000kr hos BOS for papirene derfra. Har kopi av alt jeg måtte ha av papirer om det er av interesse. Kanskje Terje vil ha dette ?

Hvis bilen ikke hadde kufanger som ekstrautstyr når den ble produsert tror jeg ikke det går å få det godkjent.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.052 seconds
Powered by Kunena Forum