Hardtop på feltvogna.

More
13 years 3 weeks ago - 12 years 6 days ago #1139 by jeglent
Tenkte jeg skulle starte en tråd på "min greie" i forhold til feltvogna. HARDTOP!

Kjøpte GD240-85 mod. hos VTP i 2007.

"GD240_web.jpg"

Etter 2 vintre med kondens og drypping fra tak, og "smelling" hver gang lastebiler passerte. Tenkte jeg, hardtop hadde vært tingen. Det viste seg fort at ingen av de vanlige leverandørene hadde til feltvogna som er litt bastard, lang men med 2 dører og nedfellbar frontrute.

Etter en del søking kom jeg over Schmude. http://www.schmude-hardtop.de/

Etter en del vriene e-post på tysk, ble det klart at de leverte en hardtop.

I tyskland levert der kom den på over 40000,- før avgifter, frakt etc.

Det norske forsvaret hadde kjøpt inn noen for testing.
(VTP - har også tatt inn hardtoppen i ettertid.)

Har tidligere støppt glassfiber båt, så hvor vanskelig kan det være.

Ideen var å ta avstøp av kalesjen på bilen, og arbeide videre med det.

Det gjorde jeg, og slik ble første avstøp.

"Stoepe_tak.jpg"

Skikkelig hjemmebygg. Første råversjon var akkurat klar til landstreffet i 2009.

Her står GD240en klar for hardtop. Neste steg var å ordne festebraketter. Målet var å gjøre endringer som kunne reverseres.

"Gd240cabrio.jpg"

Bilen malt i den katastrofale "Interiør" malingen, før kong vinter tok rotta på den.

Hardtop klar til å heises på. Braketter er på plass.

"HT_klar-1.jpg"


Sist høst kom hardtopen på plass, og da var neste prosjekt vinduer.

Valget falt på Polycarbonat. Hardt og tåler en del "riping".

Plastkompaniet på Furuset skar etter mål, og prisen var ikke værst. 900,- for 4 vinduer.

Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med å bolte de på hardtoppen med Umbraco bolter.

Brukte vindus tettelist i mellom og etter en skikkelig vinter er det bare å konstatere at vinduer og festemåte funket bra.

Her er G'en med hardtoppen på. Det mangler fortsatt en del. Trenger mere avretting på toppen av taket, gummilister etc. Prikken over i en blir vel en takluke.

Venter utålmodig til August.:cheer:

"GW_ht2.jpg"

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00
Last edit: 12 years 6 days ago by jeglent. Reason: Fjernet bildelinker.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #1145 by Eon280
Replied by Eon280 on topic Hardtop på feltvogna.
Kult! liker at noen lager seg en slik.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago - 11 years 3 months ago #3990 by Heetmøller
Replied by Heetmøller on topic Hardtop på feltvogna.
I en mail i fra I. Schmude i mai 2011, fikk jeg oppgitt en pris, EUR 3022 + mva (15%), dvs. ca EUR 3475,-.

Hardtop Militär-G mit Radstand 2.850 mm und abklappbarer Frontscheibe.

Frakt til Gøteborg i en kasse, ville komme på i underkant av EUR 1250,-. Totalt ca NOK 33000,-.
For en som bor på i Sør-Norge ville det lønne seg å kjøre til Tyskland, sette den på der, å kjøre hjem.
Ved henting ville den komme på ca 24500,- + reisekostnader. Bruker nok ikke så mye som NOK 8750,- i reiseutgifter. Noe blir det nok, men er man litt "hardcore" på sparekniven, kommer den på godt under
kr. 30000,-.
Dette var dog for over 1,5 år siden, men jeg kan ikke tro at prisene har økt så mye i Tyskland. Er ikke så voldsomt med inflasjon der, tror (håper) jeg.

Det er fortsatt ikke oppgitt noen pris på websiden deres.

www.schmude-hardtop.de/index.php?article_id=126

nr. 2 ovenfra.

Så langt jeg kan se er dette en modell som passer på norske GD240


Dette innspillet er ikke noen kritikk av at du har laget din egen hardtopp. Det er bare rett og slett helt konge, at noen har fremferd/interesse nok til å lage noe selv.
Ville bare si i fra om at det tydligvis fantes flere priser i samme tidsrom,, som dengang var litt mere hyggelig (men fortsatt ikke "gratis") enn den du hadde fått oppgitt.

Forøvrig så virker ikke linkene dine (i hvertfall ikke for meg), så jeg har desverre ikke fått sett hardtoppen din. Kunne vært moro å få sett resultatet.

Med vennlig hilsen
Erik Heetmøller

(medlem fra: i dag)

ps.

Ser du nevner Furuset som sted hvor du skaffet vinduer. Er "hardtoppen" i Oslo-området et sted til beskuelse?
Last edit: 11 years 3 months ago by Heetmøller. Reason: tillegg

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #3992 by jeglent
Replied by jeglent on topic Hardtop på feltvogna.
Hei

Vet ikke helt hva som skjedde her, men svaret mitt ble borte. :(

Legger inn kort versjonen en gang til.

Det er vel valutta kursen på Eur som utgjør forskjellen.

Jeg fikk en pris på 3400,- EUR der fraktkassen utgjorde 375,- EUR.
Så kommer norsk mva på 25%.

Vurderte også å kjøre til Tyskland, men hadde ikke tid. Fant ut at Biltema hadde polyester etc. rimelig, så da falt valget på støping.
Det kom vel på c.a. 12000,-

Dessuten kan jeg da beholde velteburet bak, som jeg mener er viktig for sikkerheten. Med Schmude sin HT, mener jeg du må ta det bort for å få plass. Du sitter vel da bare igjen med hovedveltebøylen.

Jeg ser at linkene mine er borte IGJEN.

Her er en ny:


Den kommentaren jeg har fått flest av er: Hvorfor kjører du med et badekar på taket! :laugh:

Jeg bor i Nes rett nord for Oslo. Du er velkommen for å ta en titt.

hilsen

Jo Espen

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.047 seconds
Powered by Kunena Forum