Svarten skal få litt tlc

More
12 years 7 months ago - 9 years 3 months ago #1802 by bimmerc
Svarten:




På toppen av Kalvhaue (JAC høst-treff 2011):

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 3 months ago by bimmerc. Reason: Fornyet bilder

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago - 12 years 7 months ago #1803 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Svarten er født i 1983 som MB230GE og ble min i 1998. Etter motorbytte i 2005 ble han overtatt av min bror og havnet i Oslo inntil høst 2010. Minimalt med rust i 2005 ble til nesten byllepest etter 5 år i saltlaken i Oslo, til tross for minimalt med vinterkjøring. Motoren kostet meg 20 tusen før den var i akseptabel kjørbar stand i 2005 (innkjøp, frakt fra Bergen, montering, ny registrekjede, justeringer etc.) I sommer fikk han "ny" girkasse (4-trinns), nye ventiltettinger og justerte ventiler. Motoren maler meget pent men bruker fremdeles olje, èn liter på 1000 km. Kompresjonen synes god ifølge mekaniker.
Nå står han i garasjen avkledd i all sin elendighet:

Hjørnene bak er utsatt og kanskje blir det innerskjermer bak?

Skal bruke glassfibersparkel (fy for noen, men godt nok for meg)

Rusten mellom innerskjerm og karosseri blir også sparklet og limt sammen med karosserilim/fugemasse. Tror jeg.

Frontruta ble tatt ut. Rust som skal pusses ned og sparkles. Ny pakning er bestilt. Ruta blir gjenbrukt.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 12 years 7 months ago by bimmerc. Reason: Bilder og kommentarer til disse

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1804 by Roar Sæther
Det ser ut som klassisk rust på vognene våre. Hjørner bak, og i ramma til frontvinduet. Kan nok tenkes at du finner litt i øvre framkant av bakskjermene også. Det er i hvertfall verdt en skikkelig sjekk.
Hvordan ser den ut i bunn av A stolpen, ned mot forskjermene? Og i bakkant av forskjermene? også kjente steder for det brune å legge seg.

Og det ser ut som du har en bra og tørr plass å stå å jobbe, så dette blir nok bra :cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1805 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Hei Roar.
Framkant av bakskjermene er grim, men ikke verre enn at de kan fikses. Forskjermene er helt strøkne og jeg har en mistanke om at de kan ha vært skiftet en gang. Har en bulk helt nede i venstre, men den er uten lakkskade. Så er det en knekk i førerdør ved øvre hengsel, men jeg har rettet den ut (med PDR-verktøy). Må sparkles og lakkes, men greit. Nedkant av høyre bakdør har rusthull og det er to hull i begge dørene foran. Fjærfester bak er rustet (koppen hvor gummiforingene står) og fjærer og støtdempere er oxo bestilt. Har faktisk pusset ned det meste men venter på inspeksjon fra en kyndig rådgiver før jeg starter med grunning og sparkel. :)

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1835 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Da er all rust erstattet med glassfiber og sparklingen nærmest ferdig. Utrolig hvordan det baller på seg når man går over bilen med lykt og lupe. Har lagt ned endel arbeid i begge hjørnene bak selv om jeg har gått til innkjøp av nye hjørner med alle forsterkninger. De får ligge på hylla noen år nå.. B) denne gangen ønsket jeg å trene litt med glassfiber og finsparkel...

Dørtrekk og setetrekk er renovert. Støtfangere er rengjort og klar for lakk. Ny viftemotor til varmeapparat skal inn. Nye fjærer og Dempere bak. Bensintank ute for n'te gang og nye festebånd denne gang. Nytt horn, nye reimer, skrapelister vindu ute og inne. Luftenipler for bremser foran og bak må skiftes (4 av 6 foran og begge bak er tett).

Det blir bare flekklakkering denne gang, men det er noe jeg aldri har blitt fornøyd med. Skal bruke spraylakk på karosseri og Bengalakk på støtfangere og understell. Linolje i dører og hulrom og glassfiberarmert Tec7 på understell. Håper å være i mål neste uke.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1841 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Da er ny vifte til varmeapp montert. En enkel jobb når seter og luftekanaler med konsollen foran allerede er ute. Det dukker imidlertid stadig opp små rusthull når jeg inspiserer lakk. Angrer nesten at jeg ikke skar bort bakhjørnene med en gang siden jeg har nye på hylla. Men når jeg har lagt ned så mye arbeid i glassfiber og finsparkel får det bli sånn i ennå noen år. Skal bli godt å få skjult alt med litt svart lakk. Skal først prøve spraylakk. Blir det dårlig resultat pusser jeg ned alt og ruller på matt svart Bengalakk! Broder'n har lovet å hjelpe med spraylakken så da er det håp.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1842 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Hjelp!!
Broderen var på besøk og annonserte at han vil ha Svarten. For en tid tilbake hadde æ delvis lovet han å få kjøpe den, men æ trodde han hadde slått fra seg tanken. Nå har han solgt sin 4-Runner og da er det bare å la Svarten gå. Men vi har avtalt at æ skal ha han tilbake hvis GW ikke passer for ham. Da er det bare å få ferdig prosjektet og begynne å lete etter hardtop til Gullet... :)

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
12 years 7 months ago #1853 by Jagman
Replied by Jagman on topic Svarten skal få litt tlc
Hardtop T1 für G-Cabrio bis Bj. 1997

Einteiliges Hardtop aus Gfk-Sandwich.
Serienausstattung:
- Außen: Strukturlack schwarz, RAL 9005
- Innen: Formteil, Veloursflock anthrazit
- Coulorverglasung grün
- Heizbare Heckscheibe

Abbildungen können Sonderausstattungen enthalten.

Gewicht: ca. 60 kg

Artikelnummer:
Preis in EUR: 3.448,-
Bestellung

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago - 12 years 7 months ago #1854 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Hei igjen.
Er prisen levert i Tyskland. Frakt og moms i tillegg? :(
mvh

PS. Fant den på nettet. Takk for hjelpen. Skal se om jeg må ta meg en tur til Tyskland i høst, da.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 12 years 7 months ago by bimmerc.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1872 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Nå er endelig rusten behandlet. I ettertid ville jeg ikke ha reparert hjørnene bak men skiftet de ut. Men nå er de lakkert og ser slett ikke ille ut. Det er jo en offroader, må vite. Spraylakk gikk greit med god instruktør i broder Kjell. Interiøret er på plass igjen og imorgen skal vi sette i frontruta. Bakdempere og fjærer må vente etpar uker da fetter Kai sitt garasjegulv er nymalt. Han har løftebukk og fullt utstyrt verksted så da venter jeg gjerne. Og så er han en habil mekaniker. :P Det jeg bruker en dag på klarer han på en time.
Bensintanken er ferdigbehandlet og blir installert med beskyttelsesplate i glassfiber og "nye" festebånd fra VTP. Støtfangere har fått Bengalakk. Det blir montert skvettlapper bak etter at jeg har sett hvor stor forskjell det er med og uten. Gullet har alltid hatt skvettlapper og bakhjørnene er fremdeles de originale uten pest. :)
Selv om jeg sa at jeg ikke skulle ha støyisolering har jeg valgt å legge asfaltplater i dørken. Skal legge ut bilder når alt er på plass. Så er det bare å se hvor lenge rustfjerningen holder... Tok alt jeg fant og det ble myyeeee mer en jeg trodde da jeg startet, men likevel ikke mye sammenlignet med mange som ligger til salgs på finn idag.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.073 seconds
Powered by Kunena Forum