Thomas' G500

More
7 years 4 months ago - 7 years 2 months ago #7136 by ThomasH
Thomas' G500 was created by ThomasH
Mercedes G500 1999 modell kjøpt oktober 2016. Hadde en w460 som fikk altfor mye kjærlighet og penger.Fikk derfor den "rasjonelle ideen" om at det var bedre å bruke resursene på en 463 i stedet. Og hvorfor ikke en V8? Bilen skal uansett kun brukes som lekebil /bil nr 3.

Planen foreløpig er å heve, bredde, 35", bygge litt tur-innredning baki, oppgradere stereo, eksosmod., osv. I tillegg til generelt vedlikehold og kos som det sømmer seg. Har også et arb-takstativ som skal på når jeg er ferdig i garasjen. Tenker derfor å bruke denne siden som byggeprosjekt tråd med bilder og historikk.

G'n er bygd på 1980 ramme. Har gått selv i mercedes-kontekst litt mer enn innkjøring. Bilen er likevel grådig fin og tight. Er godkjent med Bærumsbart, så denne får vel stå urørt - med unntak av kanskje en vinsj om litt.
Attachments:
Last edit: 7 years 2 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #7138 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Thomas' G500
Og vi gleder oss till å se bilder og rapporter fra erfaring og bruk! G500 er det mange som drømmer om men få som tør å kjøpe!

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 months ago - 7 years 2 months ago #7139 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
(OBS: ebay-tastatur uten norske vokaler)
Da har jeg fatt kost meg litt med nyervervelsen. Starta med enkle vedlikeholdsoppgaver som motorolje og filter, olje pa akslinger, luftfilter osv. Skru litt pa en skrue saa maa jeg skru litt paa den neste osv.

Ettersom det var flere hull i eksosen, manglende oppheng, skjold og generelt stusselig lyd tok jeg av hele anlegget. Etter ide fra forrige eier bygget jeg videre fra downpipe med 2x2" overgang til singel 2,5" inn gjennom to potter og utblaas foran hoyre bakdekk. Forst avsluttet roret litt innenfor skjermkanten, noe som lagde litt for mye brak. Med bare en liten stuss til og innsnevring ble lyden akseptabel.
Dog spors det om utblaset maa legges om naar 35 tommerne kommer.

Om det er pent kanalltids diskuteres. Det brukt kun biltemagreier, og jeg har gjort det selv liggende paa garasjegulvet. Det funker og er billig hvertfall...
En bekymring er selvfolgelig om jeg har faatt det hoyt nok til aa ikke rive det av i skogen. For en av pottene har en kant som ligger faretruende et par cm under panhardstaget foran.

Men lyden ble bra! Aaah, det er virkelig moro med V8!
Attachments:
Last edit: 7 years 2 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 months ago - 7 years 2 months ago #7140 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Bruker en usakelig mengde tid paa soken etter riktig storrelse hjul. Einpresstiefe, omkrets avstand til breddere osv. Men artig og laererikt er det.
Hadde mest lyst paa islandsbreddere, men budsjettet gikk egentlig med til bilkjopet. Matte derfor noye meg med billige ebay-amg-breddere som ligner og er 4cm bredere enn originalt. Disse trengte litt kjarlighet og lakk, foer jeg skrudde ut innerskjermer og breddere. Gikk likevel relativt greit aa faa paa. Det var utsparringer til lange lister, noe ikke jeg har, saa det matte litt glassfiber til. Og for sikkerhets skyld, klarte jeg i kulden aa glemme siste pussen paa glassfibern, saa det ble ikke helt bra resultat etter lakking. Og jeg klarte å bomme på mål så jeg la på for lite. Dermed ble det ei lita glippe som spytter stein og vann i mellom karosseri og bredder. Dog kan det vel hende bredderne faar smake stein og skog lenge foer sommersola lyser paa dem, slik at dem må av og få kjærlighet igjen ganske snarlig.
Har "bestilt" ORC fjaerer som jeg venter i spenning paa. Og bestilte 2cm MB klosser fra rexbo som neppe kommer. Svingte derfor igjen innom ebay og rasket med meg 3cm polyklosser i tilfelle ORCene ikke lofter nok. Neste uke kanskje...? Og hjul bestilles vel om noen dager. Bare jeg faar bestemt meg.

Men amg breddere og originale 16" med 63ET ser dust ut. Derfor blir det enten nye felger eller spacere til vinterdekka. (Som for ovrig er piggfrie Kumho 285-75-16)

Bare jeg finner en mate aa faa redigert bilder paa skal jeg slenge ut for aa faa en kontekst til babbelet mitt.
Attachments:
Last edit: 7 years 2 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 2 months ago - 7 years 2 months ago #7167 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Thomas' G500
Vi har forandret innstillinger på forumet så det skal være mulig å laste opp store bilder nå og laste opp mange på en gang.

Gleder meg til følge tråden med bygging her :)

Mvh Heggernes
Last edit: 7 years 2 months ago by Heggernes.
The following user(s) said Thank You: ThomasH

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 2 months ago - 7 years 2 months ago #7171 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Bimmerc og Heggernes: Good - nå er det endret litt settings her så det blir enklere å skrive :-)
Last edit: 7 years 2 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 2 months ago - 7 years 2 months ago #7172 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Ligger litt etter på rapporteringen...
November og desember stod bilen stort sett i garasjen og fikk kjærlighet. Bare ute på lufteturer for å brumme i fra seg.

Stereo:
Det sitter en relativt ny HU i den, så her ble DAB-antenna montert. Ok høyttalere i bakdørene fikk sitte, mens de i fremdørene og dasjbordet erstattet med JBL greier. Kablet opp til JBL forsterker baki og en 10" subber i kasse (eget prosjekt). Subben ble ikke laget med lyden som pri 1, men plass og plassering. Med litt innjustering ble det ok lyd som kan spille ok høyt og pent med ok bredt register.
Forsterkeren plasserte jeg foran på kassa mot baksetene. Både for grei tilgang og lufting. Da fikk jeg også gjemt kabler.

Innredning bak:
Hadde lyst på en litt mer praktisk innredning og inndeling baki, også da jeg ville ha et batteri til. Etter en del tegning og kikking på andres prosjekter ble jeg relativt enig med meg selv om størrelse og inndeling etter hvilket behov jeg hadde. Brukte mdf i bunn og topp, og hobbyplater til inndeling - noen steder dobbelt for ekstra avstivning. Kassa ble festet med skruer i surrekrok-hullene og topplata festet i hullene det 9-seter-benkene satt festet.
1/5-del av kasse ble til basskasse. I snaueste laget, men jeg skal ikke vinne priser for hverken lydkvalitet eller DB-drag. ca 2/5 ble til batterikasse og 3/5 til skuffe. Lurte fælt på hvordan jeg skulle ordne skinner til denne. Etter tre ukers grubling og søken ga jeg beng og banka skuffen rett inn uten skinner - noe som også funker helt fint...
Batterikassa ligger ved siden av hovedbatteriet, så jeg tok bort luka til det slik at det er åpent i mellom. Batteriene er koblet sammen, men med av/på bryter. Satte voltmeter på begge sider av brytern slik at jeg ser volten på begge når jeg slår av "fellesskapet". Fant igjen ei gammel strømfordelingsblokk med autosikringer, noe som viser seg å være superpraktisk! Da kan jeg banke på med strømsugende artikler og sikre med sikringer så de ikke suger når de ikke skal.
I kassa direktekoblet jeg også en 300watts kompressor. Da kan jeg slå på sikringen, starte kompressoren og bare ta ut luftpåfyllern og spiralslangen fra skuffen ved siden av når luft skal fylles. Jobber også med en liten lufttank for å kunne "øke kapasiteten" og ikke minst kunne bruke dette til å blåse litt luft også. Ganske useless men morro.
Pelset inn hele topplokket med høyttalerteppe. Skar hull til plata over batterikassa som selvfølgelig er løs slik at jeg kommer til. Den er festet med vingemuttre.
La også opp et medium kraftig ledlys ved tak som har bryter bak på kassa.

Bildene er fra før dette er ferdigstilt. Det skal pyntes opp på baksiden med enten maling eller en form for overflate på treverket, samt kantlist på toppen.
Etterhvert kommer kanskje noe mer hyllesystem på ene siden. Artig prosjekt var det i hvertfall!
Attachments:
Last edit: 7 years 2 months ago by ThomasH.
The following user(s) said Thank You: bimmerc

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 2 months ago - 7 years 2 months ago #7173 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Etter mye surring fikk jeg bestemt meg og bestilt hjul. Må vel si jeg gleder meg til å skru på disse! 9x20" felg med 35x12,5 Federal couragia. Sikkert ikke brukandes til hverken offroad eller onroad, men ser jævli tøft ut, hehe.
Først må bilen heves, noe som ikke er lenge til.
Attachments:
Last edit: 7 years 2 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 2 months ago #7174 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Thomas' G500
Greit med skuff og batterikasse! Høyttaler er utsatt så du må finner på noe der! Lyden må jo ut så kanskje etslags gitter?

Forøvrig bruker æ min tråd til dokumentasjon for egen del og også dele ideer og erfaring med andre. FB er greit men vanskelig å finne tilbake til gamle tråder. Forum funker best i det lange løp.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 2 months ago - 7 years 2 months ago #7184 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
I romjula fikk jeg også testet bilen I offroad-anlegget i snertingdal og gausdal. Artig med 300 hk i lavgir og tre sperrer inne. Freser unna litt snø da... Rakk aldri heving så bakkeklaringen ble litt snau. Måtte også holde igjen litt på trasé valg. Uansett skikkelig imponert over fremkommeligheten på vanlige vinterdekk med 0,8 bar trykk. Artig!
Attachments:
Last edit: 7 years 2 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.197 seconds
Powered by Kunena Forum