Lakking/maling av feltvogn.

More
14 years 2 months ago #545 by jeglent
Leste en tråd om dette på Offroad og tenkte å fortsette diskusjonen her.

I sin tid kjøpte jeg original lakk fra forsvaret hos VTP. Den var grei å pensle på,
men hadde en rimelig sterk dunst under påføring. Typisk for ting fra forsvaret var den "hardfør" og sltesterk men med begrenset fargevalg.

Så sist sommer fant jeg ut at jeg ville ha en lysere "sand" farge på vogna. Jeg dro derfor til St. Hanshaugens fargehandel og snakket med de. Etter litt frem og tilbake og diskusjon om pris ble ekspeditøren klar over at det var til en feltvogn. Han sa da at han hadde den rette "lakken" til meg. Fram kom et span med Jotun Olje interiørmaling matt 5.:laugh:

Jeg ble litt betenkt, men han sa at han hadde flere kunder med "slike" biler som brukte denne. Prisen var upåklagelig så jeg slo til.

Etter å ha mattet ned bilen penslet jeg på og resultatet ble bra.
La merke til utover høsten at den ikke var så hardfør som forsvarets lakk.

Jeg lurte derfor på hvor mye den tålte, og i vinter fikk jeg svaret. - 30 grader !!
En kald morgen etter å ha starte motoren gikk jeg ut for å skrape vinduet. Da jeg lukket igjen døra, la jeg merke til at store flak spratt rett av døra. :(

Etter å ha sjekket litt så jeg at det var flere steder lakken hadde flasset av.
Det blir nok ordentlig lakk neste gang.

Andre med "lakk" historier ?

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #546 by SASMERCE
hm...
kjedelig greier..
så mye arbeid også skjer dette..
Jeg var ikke i tvil da jeg tok min.Kjøpte skikkelig lakk,originale forsvarets,og resultatet ble bra.Syns ikke prisen var gal heller.
Du får bare håpe på -30 grader igjen,smelle igjen alle dørene og håpe all lakken detter av så slipper du å slipe av det ihvertfall:P

mvh
SASMERCE

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #1233 by jeglent
Replied by jeglent on topic Lakking/maling av feltvogn.
Litt oppdatering her.

Det kulda ikke ødela, tror jeg veisaltet arbeidet videre med.:)
og litt til:( (Rust)

Vel en uke med slipping på ettermiddagen etter jobb, og bilen var klar til lakking igjen.

Denne gangen skulle jeg ha skikkelig lakk, men det var bare nei å få når jeg nevnte pensel og ikke spray. Vel til slutt fant jeg Hamar Billakk. Kjempeservice.

Han anbefalte 2 komp., men jeg endte opp med 1 komp. Standox. Blandet fargen jeg ville ha gjorde han også. Fikk 2 liter til 1500,-

Den fungerte bra, og satt stort sett godt. Lett å stryke på.

Erfaringen etter en vinter med den er at 2 komp sikkert er best, da jeg på panseret fikk noe flass. Nå tror jeg mye lakk vil slite med det panseret. Utrolig mye fleks i det.

Jeg er enig med du at forsvarets antakeligvis er det beste valget.;)

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.039 seconds
Powered by Kunena Forum