Svarten skal få litt tlc

More
12 years 6 months ago #1922 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Så var Svarten ute av garasjen og til EU-kontroll. En brukket fjær bak som jeg visste om og skal skifte neste helg. Ellers bare velstand. Gullet (300GD STT) ble også kontrollert men fikk en 2-er fordi det mangler de to siste siffre i chassinummer i vognkortet! Har papirer fra omregistrering til personbil i 1995 som har alle siffer. Det blir en tur til de sakkyndige imorra. Underlig sak.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1937 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Så er nye fjærer og dempere bak på plass. Bestilte "grønne" fra VTP men tror jeg må ha fått fjærer for lang GW for bilen ble kanskje 10cm høyere bak enn før. Venstre feste var 100% bra mens høyre var rustet i koppen som holder gummistopperen. Vi skar av den rustne og skar koppen av et nytt feste og sveiset denne til festet da det var enklere enn å skjære bort det gamle og sveise på komplett feste. Det er nok mulig å skjære bort festet og sveise på nytt uten å løfte av karosseriet, men det krever både skjærebrenner og tålmod... :)

Klarte forresten ikke å senke akslingen nok til å sette fjærene på så vi måtte bruke fjærklemme. Løsnet både lastkjenner og lufteslange til kardang. Kanskje hadde det gått med en jekk til å presse akslkingen ned. Verkstedhåndboken sier det er nok å senke akslingen.

Venstre fjær var knekt både oppe og nede mens høyre var knekt nede.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1938 by maelling
Replied by maelling on topic Svarten skal få litt tlc
Min bil ble også 10 cm høyere med friske fjærer (gul/orange). Tror det kanskje har med å gjøre at nye fjærer er litt høyere enn gamle. For øvrig kuttet jeg ut mitt venstre fjærfeste med vinkelsliper uten å ta av karosseriet. Skal si det tok litt tid, men lot seg gjøre. For øvrig brukte jeg også fjærklemmer da jeg monterte fjærene. Fant ingen annen måte, men går sikkert å bruke jekken. Jeg tror det må til om man skal bytte foran, for jeg greier ikke å få av forfjærene med bare fjærklemmer.

Det blir nok bra med nye fjærer ;)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1941 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Tror nok at vi ville klart å fjerne fjærfestet med vinkelsliper, men å sveise fast nytt så vi mørkere på. Derfor ble det gamle reparert. Tror det holder i tjue år til. Da er jeg åtti og klatrer sikkert ikke opp i GW-er lenger. :P

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1943 by Roar Sæther
Jeg bruker den orginale flaskejekken mellom ramma og akselen, for å jekke akselen ned for å frigjøre fjæra. Kjekkt med en plankebit mot akselen for litt bedre stabilitet.

Viktig å huske staget til lastkjennede ventil ;)

Foran kan det være kjekkt å løsne braketten hvor bremseslangene møter bremserørene. Da får man litt bedre plass, enn hvis man ikke gjør det :cheer:

Morro at Svarten begynner å ta ønsket form!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1950 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Så var Svarten vinterklar. Ble som sagt litt høyere bak:


Det er ikke vanskelig å få motivasjon til å mekke når man får låne garasjen til fetter Kai:


Nye dempere og fjærer og fornyet fjærfeste:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1951 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Jeg skal prøve å pusse opp oksyderte og stygge alufelger:


De ble mye bedre etter forsiktig sandblåsing med enkelt utstyr:


Bildet er tatt underveis. Felgene skal pusses litt med smergel før de skal grunnes og lakkes svart. :) Det er et eksperiment og jeg har tenkt å bruke spraylakk fra Biltema. :blush:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #1958 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Svarten skal få litt tlc
Vanvittig forbedring på felgene :laugh: Tror eg må gjøre det samme etter hvert!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago - 11 years 11 months ago #3245 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc

Det er blitt en pause i pussearbeidet men nå skal jeg snart ta fatt igjen. Foreløpig ser det bra ut. :)
Felgen til høyre er sandblåst og pusset, den i midten er grunnet og den til høyre er lakket med felglakk. Kanskje bør den få klarlakk på toppen?

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 11 years 11 months ago by bimmerc. Reason: Lagt til text

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago - 9 years 3 months ago #3246 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Nå er vi snart klar for Russland og Ladoga Trophy:

Så ble snorkelen installert likevel:

Snorkel til dynamo ses under luftfilterinntak.

Og så må man jo ha luft ombord:



Og et sett med Lifttrax:




Vet ikke hvorfor bildet ble oppned

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 3 months ago by bimmerc. Reason: Fornyet bilder

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.077 seconds
Powered by Kunena Forum