Tips ved kjøp av G wagon (2000-2003 mod)

More
9 years 6 months ago #5854 by Camaro
Hei,

har nettopp solgt bil og vil tre inn i klassen av G vogn eiere :)

ser for meg alle slags typer lang G vogn fra 2000 til 2003.
Men hva bør jeg se etter når jeg besiktiger bil?

Hvor inntreffer rust? Noen kjente feil?

Håper på gode svar :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5857 by pehan
Hei!

Her er det mange som vet myye mer enn meg, men jeg prøver litt likevel. Jeg har en 1986 GD300.

De vanlige gwagen-stedene som ruster er hjørnene bak, kanaler, karosserifester, og støtdemperfestene. Veldig få ting som ikke kan utbedres, men noe er selvfølgelig kjipere å gjøre noe med.

Dørene blir slappe i hengslene. Det sjekker du ved å åpne døra, og løfte og dra i døra - da skal hele bilen flytte på seg, og det skal ikke komme for mye slarkelyder fra hengslene. Dørene kan også ruste nederst.

Det er ikke sikkert at noe av dette er relevant for det bilkjøpet du har i tankene. Det er sikkert andre som fyller på med mer :D


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5858 by Camaro
Takk for godt svar, skal sjekke de punktene :)

Håper også flere kan bidra :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5860 by eesp
Karosseriskjøter kan ruste, samme med rundt frontrute (dårlig konstruksjon) og ellers det som er nevnt her.

Motormessig er 400CDI risikosport - når (ikke hvis) noe ryker her blir det avsindig dyrt. 270CDI er mye enklere å forholde seg til slik sett uten noen store problemer annet enn lekkasje rundt dysene - fordelen er at den er relativt økonomisk, ulempen er at den er forholdsvis bråkete. Helt i starten av perioden du nevner var det også G300TD. Dette er forrige generasjon dieselmotor. Den er tregere og tørstere enn de nyere, men også lite utsatt for problemer og er i tillegg 6-sylindret med behagelig lydbilde og lite støy. Bensinmotorene kjenner jeg ikke så veldig mye til, men alle alternativene går for å være solide, men tørste.

5-trinns automatkasse er holdbar og gir stort sett ingen problemer ved regelmessig oljeskift, men det er et kontaktstykke på dem som kan gi oljelekkasje. Koster en hundrings og tar max 10 minutter å skifte samtidig som man skifter olje og filter..

Ellers er det en bil med en forholdsvis gammeldags konstruksjon, noe som betinger at f.eks. mellomaksler trenger smøring regelmessig og forakselen trenger ettersyn etter en del kilometer for å unngå at slitasje på lagre etc. gir følgeskader som gjør det dyrere.

Vær klar over at reservedeler som ikke er felles med Mercedes personbiler er dyre og at det er forholdsvis få verksteder som har særlig "peiling" på Geländewagen. Dekk i originaldimensjon er forholdsvis rimelige. Alle 5-dørsbiler kan trekke 3500 kg tilhenger.

Som generelt tips vil jeg si at man bør kjøpe bil som har hatt eiere som kjenner til at bilen "ikke er som alle andre" både på godt og vondt, alternativt som er fulgt opp etter fabrikkens intervaller og serviceprogram.

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.044 seconds
Powered by Kunena Forum