Vurderer kjøp av Gwagen, trenger litt hjelp

More
9 years 3 months ago - 9 years 2 months ago #6101 by FredrikK
Hei, har lest en del på forumet og har endelig registrert meg ;)
Grunnen er rett og slett fordi jeg vurderer å kjøpe meg en Gwagen, av flere grunner:
synes de er tøffe, med tidløs design, 4x4 (trengs innimellom her jeg bor), god plass(til barnesete, barnevogn osv da vi ble en liten familie for ikke lenge siden. da merker jeg at en r129 300sl og en w210 blir små og knotete.

Jeg er kanskje kresen men jeg vil ha en Gwagen med nogenlunde komfort, så den kan brukes til langkjøring, og den bør sparke litt i fra :P er jo vant med SL'n og synes den er grei komfort og kraft, vanskelig å sammenligne med en G kanskje :P
har bare kjørt diverse millitære 240gd og 300gd men har ikke veldig godt inntrykk av dem, men dette er jo biler full av utstyr med steinharde helårsdekk og blafrende kalesje bak
hvordan er en "normal" w460 i forhold?

noen tips til type (w460 eller w463), motor og gir kombinasjon?
Har ikke så høyt budsjett, men kan evnt bytte ut SL'n :unsure:
Last edit: 9 years 2 months ago by FredrikK.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #6102 by bimmerc
Komfort? Hold deg unna 460. Når det gjelder 463 er de fleste modeller akseptable, skjønt de er langt fra sportsbiler. Med familie trenger du en lang bil da det er dårlig plass til barnevogn og slikt i de korte. Det er stort sett bra kraft i bensin bilene hvis du ser bort ifra 230, mens dieselbilene har bra trekk-kraft men kanskje dårligere akselerasjon og trenger ekstra varme om vinteren.

Det er vanskelig å finne G-vogner med lite rust i Norge da de fleste ruller på saltede veier i sør-Norge. I Finnmark er det såvidt jeg vet bare i Hammerfest de salter veiene om vinteren.
Du vil få en evig kamp mot rusten dersom bilen skal gå på saltede vinterveier og dersom du ikke vedlikeholder bilen selv vil du etter få år få store utgifter til bekjempelse av rust. Det er min erfaring. På den annen side er det forholdsvis enkelt å skifte ut karosseri og rammedeler på en G. Men det er dyrt hvis du ikke gjør arbeidet selv.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
The following user(s) said Thank You: bemwayday

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #6103 by FredrikK
takk for svar :) hehe noe voldsom komfort er vel kanskje mye å forlange, men en w463 kan kanskje sammenlignes med en w124 på komfort? noe sånt kan jeg hvertfall godta :P
Er det ikke grei plass i en G med 5 dører?

Hvor stor forskjell er det egentilg på w460 og w463?
Hvordan blir det med en w460 med nytt interiør?
Ser det er mange som er ombygd på gammel ramme, bytter dem ut hjuloppheng osv også?

kan godta en del skruing, siden jeg er mekaniker på Mercedes/Peugeot verksted og det er det dagene går til uansett :)
The following user(s) said Thank You: bemwayday

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #6104 by Roar Sæther
Det sies at delenummeret på en comfortabel og vibrasjonsfri 460, begynner på 463 :laugh: Og det sier vel mye. Til daglig bruk, med familie, er det en 463 du ser etter. Men det er veldig avhengig av budsjett, hva du ender opp med. Opp til ca 150K er det mulig å finne greie 350 diesel og 320 bensin. Begge da fra tidlig til midt 90 tall. Strekker du deg til ca 200K er det mulig å finne greie 300 diesel. Fra 250 og oppover dukker det opp 500 bensin. Hvis det skulle være litt høye tall jeg nevner, er det mulig å finne veldig bra 460 fra ca 70K og oppover. Et antydet budsjett gjør det enklere å komme med anbefalinger :cheer:

Er du bensin eller diesel tilhenger? Er utstyrsnivå viktig? Er lav kilometer viktig? Er det viktigst med teknisk god, kontra bra karrosseri, eller omvendt?
The following user(s) said Thank You: bemwayday

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #6105 by FredrikK
høres ut som w463 er mer i min bane, men synes prisene er litt stive ;)
men som sagt er det mulig jeg må ofre SL'n da kan jeg kanskje strekke meg til 150k.
Foretrekker bensin motorer når det kommer til litt eldre biler pga støy rett og slett :P
The following user(s) said Thank You: bemwayday

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #6106 by Roar Sæther
Da er det en 320 du leter etter. De er oftere bedre i karrosseriet, i forhold til dieselbilene, av en eller annen grunn. Det er jo en klar fordel. Når en G nærmer seg 300K km, begynner det som regel å dukke opp litt småtteri. Som vibrasjoner i midtre mellomaksel, utslitte foringer i understell, dynamo, starter, vannpumpe og diverse annet småtteri. Forteller dette for at du skal få en pekepinn på hva du skal kikke etter, utenom rust. Vær også klar over lett uling i bakaksel, som indikerer diff på avveie. Også en kjent sak på G med noen kilometer på nakken. Disse tingenehver for seg, er greit overkommelig, økonomisk. Men dukker flere av disse tingene opp samtidig, blir det litt penger av det.

Det var også noen årganger som ble utstyrt med veldig dårlig ledningsnett i motorrommet. I hvertfall 96 årgang. Dette ble også gjort i de samme årganger med S klassen, noe. Som sikkert lar deg lettere finne hvilke år du kan forvente å finne dette. Isolasjonen på ledningene blir sprø, og brekker opp og faller av, som igjen resulterer i overledning og andre elektriske spøkelser. Absolutt ett bra argument for pruting, men en jobb som bør vurderes som stor, og kanskje gjør at du lar den vogna stå. Bytte ledningsnett i motorrom, er sikkert 50-60 ledninger å skjøte ut og bunte.

Håper denne informasjonen er litt til hjelp, før letingen begynner :cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #6107 by FredrikK
Aah høres bra ut :P har leita rundt på nettet og syntes det er veldig dårlig utvalg av wagen til salgs nå :( billigste jeg finner er en 83/94 320 til 297k,- ligger til og med en 82/94 500 til 265k,- men det er nok litt utenfor mitt budsjett :ohmy:
men har sett litt på denne: 1991 300GE
den er egentlig på grensen av hva jeg vil betale, men da må SL'n bort :huh:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #6108 by Roar Sæther
Bra førsteinntrykk på den 300 bensin'ern, bortsett fra alufelgene og slitt girkule og litt småtteri. Siden selger beskriver lite eller ingen rust, er det alikevel verdt å kikke etter. Sjekk ut karosserifeste i ramma, bak venstre framhjul og støtdemperfeste og fjærskåler bak på begge sider. Kjente steder for rust i ramma på 463. Ellers er det jo å sjekke at alt elektrisk virker som det skal. Tipper at det har blitt freshet opp litt karosseri, samtidig med bytte til ny front. Greit å sjekke karosseriet nøye :cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #6109 by FredrikK
Ja hvis det bare er girkule og felgene så er den potensiell kandidat, men kan være litt av vært andre feil som jeg skjønner :P
nå likte ikke jeg det der gass greiene heller egentlig, tar jo opp en del av bagasjerommet. men det går kanskje an å demontere bare?
men er prisene litt i overkant for tida eller? og bruker det være større utvalg av biler også?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago - 9 years 3 months ago #6110 by Roar Sæther
Utifra teksten ser jeg muligheter for å prute, da selger ber om bud. Mener den har ligget ute noen uker også. Litt sjelden motor, så det kan hende forbruket og særheten skremmer noen. Sikkert mulig å få denne ned i lave 130 tall, basert på slitasje girkule og stygge felger :laugh: Sikkert noe mer å sette fingeren på også, så ett godt, langt besøk med flere testturer, er fremgangsmåten B)
Last edit: 9 years 3 months ago by Roar Sæther.
The following user(s) said Thank You: FredrikK

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.061 seconds
Powered by Kunena Forum