Bytte av motor
8 years 5 months ago #7089
by thom4ssen
Bytte av motor was created by thom4ssen
Hei, har en 1983 300GD 3-dørs med en 5 sylinders motor på 88 hk. Har nylig kjøpt bilen, men har nå fått rådebank. Har tatt ut bunnpannen og undersøkt problemet. Det viste seg da at sylinder 4 har slitt bort mesteparten av lageret og veivakslingen og råde har fått en del slitasje. Resterende råder ser bra ut. Har kontrollert veivakslingen for sylinder 4 å funnet ut at den er slitt mye og oval å må gjøres noe med. Råden må også byttes da den har mye riper. Så spørsmålet er da om det er billigst å bytte motor eller ta ut veivakslingen å frese den opp. Har ikke utstyr til å stille inn registeret etter bytte og må mest sannsynlig få andre til å gjøre slike ting. Har noen tips, løsninger, eventuelt motortype som passer over og hvor man får tak i slikt. Kunne godt tenkt meg en litt kraftigere motor dersom jeg skal bytte. Lurer også på om bilen blir EU godkjent hvis det byttes motor?
Takk for all hjelp !
Takk for all hjelp !
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
8 years 5 months ago #7090
by SGK
Replied by SGK on topic Bytte av motor
Bytt motor, OM617 er billige, men begynner og bli gamle med mye km. Oppgrader til turbo (OM617A) i samme slengen. Husk at det er noen deler som må bli med over, tror f.eks at bunnpanna må bli med. Donorbil er W123 biler.
Dersom det ikke er dagligbilen, så kan det være greit å overhale byttemotor før du hiver den inn. Enklere å bytte tettinger og lager med motoren i bukk enn inni bilen.
Hvis du skal ha mer HK og moderne motor så er det litt mer omfattende, men ikke umulig. Da heter motorene OM603 og OM606 (12 og 24 ventiler). De er forholdsvis like, og kommer fra W124/W210, men da må du ha ting som girkasse, motorfester, mellomaksling, bunnpanne etc. Det er IKKE bolt-on
Lykke til
Dersom det ikke er dagligbilen, så kan det være greit å overhale byttemotor før du hiver den inn. Enklere å bytte tettinger og lager med motoren i bukk enn inni bilen.
Hvis du skal ha mer HK og moderne motor så er det litt mer omfattende, men ikke umulig. Da heter motorene OM603 og OM606 (12 og 24 ventiler). De er forholdsvis like, og kommer fra W124/W210, men da må du ha ting som girkasse, motorfester, mellomaksling, bunnpanne etc. Det er IKKE bolt-on
Lykke til
The following user(s) said Thank You: thom4ssen
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.043 seconds