Min 1986 300 GD

More
11 years 11 months ago - 11 years 11 months ago #3307 by Sindre
Min 1986 300 GD was created by Sindre
Hei!

Jeg er helt fersk Geländewagen-eier og ikke veldig flink til å skru, men synes dette er verdens kuleste biler og jobber mye for å få min i god stand.

Utgangspunktet er nok ikke det verste etter det jeg har skjønt, men det har vært litt å henge fingrene i allikevel. Bilen har fått W463-front og -fangere og er ikke allverdens plaget med rust i karosseriet, samt at det er Recaro forseter og en turbodieselmotor fra en W123 med fem trinns kasse. Det er ORC 40 mm hevefjerer og 4 tonns vinsj som passer i fangeren. Til sammen er dette nok til at jeg gleder meg til hver gang jeg skal ut å kjøre!


Et mobilbilde av bilen.



Bilen hadde helt sinnsykt fremkommelighet med Yokohama Geolander i snøhaugen!



Kjekt med vinsj når man skal rette flaggstang!

Nå i det siste har motoren (OM617) blitt fryktelig varm, og selv om jeg har fjernet termostaten fra vannpumpehuset slik at det skal være fri gjennomstrømning til radiator sliter jeg med varmgang. Jeg er rimelig sikker på at toppakningen har røket siden det kommer eksos i kjølevannet, men kan dette være hele grunnen til at motoren går varm? Jeg har sjekket at radiatoren ikke er tett og at vannpumpa pumper vann.

Jeg har etter dagens økt med fundering funnet ut at det enkleste og billigste vil være å bytte hele motoren med en bedre. Er dette fornuftig, eller er det noen som har tips til andre ting jeg kan prøve?


Har noen en bra OM617 til salgs så er jeg svært interessert!
Attachments:
Last edit: 11 years 11 months ago by Sindre.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #3308 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Min 1986 300 GD
Hvis du vet at toppakninga di er gåen, er det en kurrant jobb å bytte denne. I vertfall lettere og raskere enn å bytte motor, synes nå jeg, da.

Kan kanskje ha en motor tilgjengelig, hvis det skulle knipe. Da i bytte med din defekte, men med ett mellomlegg som vi kan bli enige om. Løfter du ut og inn motoren selv?

Fin vogn du har!

Morro å ha deg her, Sindre! Og fint å se at login mailen er mottatt :cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #3310 by Sindre
Replied by Sindre on topic Min 1986 300 GD
Hvis det er kurrant "garasje-mekk" å bytte toppakning er det sikkert veldig lurt å prøve dette først. Har bare hørt at det kan være komplisert, men det gjelder kanskje ikke OM617?

Kjempefint at du har en motor hvis det blir krise, men jeg ser det ligger noen ute på finn.no så hvis du helst vil ha motoren din kan jeg prøve å skaffe en selv først! :)

Er ikke noe stort "hokus pokus" å løfte ut og inn motor eller? Skal få låne et stativ med vinsj i som har løftet mange motorer før, så regner med at det går bra. Virker som det er greit med plass under panseret.

Gleder meg til å få bilen i orden slik at jeg forhåpentligvis kan få vært med på landstreffet!

Tusen takk for hjelpa med innlogging Roar!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3318 by Sindre
Replied by Sindre on topic Min 1986 300 GD
Har pyntet litt på bilen i kveld:



Synes kufanger er så tøft!
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3323 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Min 1986 300 GD
Er det den som lå på finn for noen dager siden?

Enig, kufanger er bøst!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3324 by Sindre
Replied by Sindre on topic Min 1986 300 GD
Jeps! Stemmer!

Du har jammen god kontroll på markedet!

Den ble kjøpt av en meget hyggelig Geländewagen-fan, som jeg håper melder seg inn i klubben.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago - 11 years 10 months ago #3326 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Min 1986 300 GD
En tilfeldighet at jeg så den. Kjente den igjen på ekstralysene.

Men du gjorde ett knallgodt kjøp!
Last edit: 11 years 10 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3327 by Sindre
Replied by Sindre on topic Min 1986 300 GD
Hehe!

Bra du også mener det!

Tror jeg kommer til å montere xenon i ekstrtalysene, sånn bare for å ha litt mer lys. Blir liksom aldri nok!



Har bestemt meg for å bytte toppakningen i stedet for å bytte motoren. Har en teori om at det kommer så mye eksos i kjølevannet at den presser ut vannet, og dermed ikke får nok kjøling. Kupevarmen er litt av og på, så jeg synes det høres litt logisk ut da den er høyeste punkt og mest sårbar for luft i systemet.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.089 seconds
Powered by Kunena Forum