Traktoren min.
12 years 10 months ago #2650
by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Ting endrer seg kjapt! Dvs det plutselig har tatt en litt annen vending mtp aktuelle ting som ønskes gjort, eller settes i gang. Forrige uke kom det tre nye batterier innom når jeg hadde muligheten til det. Ett skal bli startbatteri og ett/to skal bli forbruksbatteri. (Viste seg at det gamle måler litt sært. Iflg batteritesterrn så var det klart for dynga, men det skal sjekkes en gang til før det ryker til gjenvinning..) I går ble dynamo på 150A kjøpt, og er nå underveis i posten. Satser på at den skal holde liv i både bil og dupeditter. Den er forresten bolt on og klargjort for OM617A mtp plassering av tilkoblingspunkter. Kan bli bra dette!
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 10 months ago #2651
by Kurt
Replied by Kurt on topic Traktoren min.
Hei! hvordan går det med webasto-prosjektet?
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 321
- Karma: 6
- Thank you received: 8
12 years 10 months ago #2653
by Bjørnar K
Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa
Replied by Bjørnar K on topic Traktoren min.
Hvor kjøpte du dynamoen? pris?
Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 10 months ago #2654
by Terka
Fant ut etter litt fundering og "detektivarbeid" at Bosch AL129X dynamoen som opprinnelig ble laget til en del Saab 9000 skal passe på dieselmotorene i W123 --> OM617A i G.
Disse er fra Bosch 115A men det ligger også noen ute på Ebay som har 140/150/165 Ampere (Pakket om innvendig mtp vinklinger på spolene tror jeg.) På disse originale må man kanskje rotere huset 90 grader for å få kabeltilkoblignene riktig, mens noen også er klargjort for Mercedes.
Søk på "AL129X" på ebay.com
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Ebay. 1160,- pluss frakt pr post.Bjørnar K wrote: Hvor kjøpte du dynamoen? pris?
Fant ut etter litt fundering og "detektivarbeid" at Bosch AL129X dynamoen som opprinnelig ble laget til en del Saab 9000 skal passe på dieselmotorene i W123 --> OM617A i G.
Disse er fra Bosch 115A men det ligger også noen ute på Ebay som har 140/150/165 Ampere (Pakket om innvendig mtp vinklinger på spolene tror jeg.) På disse originale må man kanskje rotere huset 90 grader for å få kabeltilkoblignene riktig, mens noen også er klargjort for Mercedes.
Søk på "AL129X" på ebay.com
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 10 months ago #2655
by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Fullstendig stillstand! Pt er det strøm i G'en det er fokus på, samt ferdigstilling av terasse hjemme og vurdering av et par jobbtilbud. Ikke så mye tid igjen til Webasto prosjektet da.Kurt wrote: Hei! hvordan går det med webasto-prosjektet?
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 10 months ago #2656
by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 9 months ago #2657
by Naila
Commandowagen 37"
Replied by Naila on topic Traktoren min.
Clean løsning ja På feltvogn har de tilsvarende løsning med Maxima Gel batterier.
Commandowagen 37"
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 9 months ago - 12 years 9 months ago #2669
by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Last edit: 12 years 9 months ago by Terka.
The following user(s) said Thank You: Naila
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 9 months ago #2733
by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Fikk en 150A dynamo i posten i går, så i dag ble det litt knoting på jallamekanikeren!
(Takk til El'Presidente for moralsk støtte og tips underveis!)
Første som måtte gjøres var å demontere deler av IC løsningen som ligger over dynamoen..
Når det var gjort så var det bare å skru ut den gamle dynamoen.
Deretter var det litt sammenligning av ny og gammel dynamo før hjulet for reimene skulle demonteres på gamledynamoen (brukes igjen på den nye.)
Mutteren på gammeldynamoen ble tatt av med luftdrevet muttertrekker (brukes f.eks. til tiltrekking/demontering av hjulbolter). Denne måten var grei å gjøre det på da det ikke er noe som holder igjen akslingen i dynamoen. Muttertrekkeren "slår" når den skal skru og løsner mutteren.
Selve reimhjulet for reimene var det værre med, denne satt med en kile og ville ikke løs. El'presidente foreslo å bruke en drivreim til å holde reimhjulet med og slå ut akslingen. Siden det var lite drivreimer til overs så benyttet jeg et tau i stedet. Å slå hardt (uten å treffe reimhjulet..) var løsningen!
Deretter var det å montere reimhjulet på nye-dynamoen. Denne har ingen kile på akslingen slik originaldynamoen har, men akslingen er kon så den fester seg ved å skru til mutteren etterpå.
Kablene til originaldynamoen sitter terminert i en plugg. Denne ble åpnet og kablene kuttet. Deretter ble det montert på kabelsko for å kunne feste dem til nye-dynamoen.
I tillegg ble det lagt opp en 35mm2 kobberkabel som jeg kobler direkte til startbatteriet. (Ikke tid til å re-kable alle de gamle tilkoblingene denne gangen, la i stedet en solid kabel direkte til batteriet for å ikke overlaste de gamle kablene med den ekstra kapasiteten i dynamoen.)
Prøvemontering av kabler:
Til slutt var det bare å montere nyedynamoen i bilen. (Her knotet jeg mye.. Var første gang jeg gjorde det. Vet litt mer mtp rekkefølgen osv. nå! ) ..og deretter montere IC løsningen igjen.
Dynamoen heter Boch AL129X og er bolt-on på OM617A, tror også den vil passe rett på M110 motoren?
Disse ble brukt på noen Saab 900/9000 og noen Porche modeller. Originalt er de på 115A, men det finnes noen på 150A-200A. Usikker på om de siste er pakket om eller om det var noen spesialmodeller.
Jeg kjøpte min på ebay.com Søk på "AL129X" om det er interresant å bytte fra 55A dynamo til noe med litt mer effekt.
(Takk til El'Presidente for moralsk støtte og tips underveis!)
Første som måtte gjøres var å demontere deler av IC løsningen som ligger over dynamoen..
Når det var gjort så var det bare å skru ut den gamle dynamoen.
Deretter var det litt sammenligning av ny og gammel dynamo før hjulet for reimene skulle demonteres på gamledynamoen (brukes igjen på den nye.)
Mutteren på gammeldynamoen ble tatt av med luftdrevet muttertrekker (brukes f.eks. til tiltrekking/demontering av hjulbolter). Denne måten var grei å gjøre det på da det ikke er noe som holder igjen akslingen i dynamoen. Muttertrekkeren "slår" når den skal skru og løsner mutteren.
Selve reimhjulet for reimene var det værre med, denne satt med en kile og ville ikke løs. El'presidente foreslo å bruke en drivreim til å holde reimhjulet med og slå ut akslingen. Siden det var lite drivreimer til overs så benyttet jeg et tau i stedet. Å slå hardt (uten å treffe reimhjulet..) var løsningen!
Deretter var det å montere reimhjulet på nye-dynamoen. Denne har ingen kile på akslingen slik originaldynamoen har, men akslingen er kon så den fester seg ved å skru til mutteren etterpå.
Kablene til originaldynamoen sitter terminert i en plugg. Denne ble åpnet og kablene kuttet. Deretter ble det montert på kabelsko for å kunne feste dem til nye-dynamoen.
I tillegg ble det lagt opp en 35mm2 kobberkabel som jeg kobler direkte til startbatteriet. (Ikke tid til å re-kable alle de gamle tilkoblingene denne gangen, la i stedet en solid kabel direkte til batteriet for å ikke overlaste de gamle kablene med den ekstra kapasiteten i dynamoen.)
Prøvemontering av kabler:
Til slutt var det bare å montere nyedynamoen i bilen. (Her knotet jeg mye.. Var første gang jeg gjorde det. Vet litt mer mtp rekkefølgen osv. nå! ) ..og deretter montere IC løsningen igjen.
Dynamoen heter Boch AL129X og er bolt-on på OM617A, tror også den vil passe rett på M110 motoren?
Disse ble brukt på noen Saab 900/9000 og noen Porche modeller. Originalt er de på 115A, men det finnes noen på 150A-200A. Usikker på om de siste er pakket om eller om det var noen spesialmodeller.
Jeg kjøpte min på ebay.com Søk på "AL129X" om det er interresant å bytte fra 55A dynamo til noe med litt mer effekt.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 9 months ago #2734
by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
For et sinnsykt rørleggerarbeid det er på IC-styret ditt! Dynamoen på min OM617A tok akkurat kvelden (har ingen lading på batteriet), så mulig jeg får handle en slik dynamo til meg selv. Skjønt, kan også skyldes uforklaring elfeil da jeg måtte slukke hele dashboardet på bilen for en tid tilbake pga sveisebrann. Men godt tips der i allefall når det gjelder dynamo Hva brukes den rare kontakten bakpå den orginale dynamoen til? Jeg har en slik en på min W123, men ikke på G-wagen.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.100 seconds