Traktoren min.

More
13 years 6 months ago - 12 years 1 month ago #736 by Terka
Traktoren min. was created by Terka
Her kommer det en tråd etterhvert.. holder altså på å "flytte inn" på gwagen.no men ting tar litt tid ut fra at bil ikke kan gis høyeste prioritet.

Hvorfor valgte jeg en G som bil? Litt av samme grunn som at det står noen gamle B&W 801 Matrix høyttalere i stuen, firkantede og klumpete de også. De var en uoppnåelig guttedrøm som etter en god stund ble ganske så oppnåelig. Det finnes nyere modeller her også, men det er denne som var drømmen den gang og den innfrir drømmer..

Traktoren som vi kaller den, var i utgangspunktet blå, og skal ha vært i eie innen familien Løvenskiold fra begynnelsen av. En ekte "børstraktor" altså, det samme sa naboen også når jeg kom hjem med en over tyve år gammel bil, og den har fra da av hatt tilnavnet "Traktoren". Den var registrert som minibuss frem til i sommer, og nå er den registert som ni-seter personbil slik at også fruen kan kjøre den lovlig.

Hvordan ser så traktoren ut nå?
Svart, med noe rustbrun dekor, litt forkjøla, litt rusten rundt tanken, osv..


Jeg har hatt en del biler opp igjennom årene, men denne gamle G'en er den som engasjerer mest! Og er mest praktisk. Langt fra den med best kjørekomfort, men en av de som gir mest kjørgeglede. Praktisk, stort bagasjerom til å kjøre saker og ting på fyllinga, kan stikke skia rett inn i bagasjerommet (og under baksetet) når man skal ut på topptur. Plass til mange når det er behov for det (på kortere turer), god bakkeklaring når man er ute på tur, tror lista kan bli lang om jeg tenker etter..

Mer etterhvert.. den skal holdes i live og litt til fremmover. Kanskje få seg en liten fornyelseskur. :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 12 years 1 month ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #790 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
OK.. på tide å fortsette tråden.. (det har vært dødt her i tråden og på forumet generelt i høst??)

Tidligere i høst så ble det søkt om følgende ombygging av bil;
- Motorbytte til OM617A fra en W123 donorbil.
- Bruk av hevefjærer levert fra Off Road Center (ORC) i Tyskland.
- Endring av dekkdimmensjon basert på nevnte heving og bruk av Borbet CW felger.

Svar på søknaden ankom for ca to uker siden, og alle punkter søkt for ble akseptert. Dvs endelig godkjenning blir gitt når bilen vises for kontroll.

Ellers er ny motor kjøpt inn. Roar (el Presidente) bistår med service og oppshining av motoren slik at den vil fremstå med "Roars signatur" når den er klar (se tråden til Roar så forstår dere hva jeg mener! ;) )

En brukt plasttank er også anskaffet ut fra at den gamle tanken "synger surt" om dagen, og en plasttank vil være vedlikeholdsfri i lang tid fremmover. Ellers er nye pakninger til eksos, topp og oljehus anskaffet, samt nye motorfester for OM617A/GW460 "nyere årgang". Og ORC fjærene ankommer om ca 2 dager.

Med litt kribling i kroppen rundt ikke godkjent bil på EU kontroll (siste frist ut desember måned), motorbytte og godkjenning av endringer hos biltilsynet så er det en relativt rastløs eier som sitter her og skriver.

En stor takk til Roar for han bidrag så langt. Mer hjelp fra han er nødvendig for min del fremmover for å få gjennomført motorbyttet, og jeg er trygg på at han stiller opp. Slike kjærnekarer er uvurderlige å ha i vennekretsen, og på forumet!

Vel.. med denne frekvensen på innlegg i tråden så kommer neste oppdatering fra meg i siste halvdel av januar 2011...:P

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #793 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Da har kremvogna kommet på plass på gårdsplassen til "El Presidente" (liker den tittelen :P ) Etter hjulbytte og pålessing på henger, fulgte smykket frivillig med til Sannidal.

Nå er det motorbytte som står for tur, og bensintanken byttes ut med en plasttank. Ellers så blir det å se over bremser bak og håndbrekk. Håndbrekket var ikke innafor 50% avviket på EU kontrollen, så vaiere, selvstrammer og bremsesylindere må kikkes på.

Og jeg håper det ikke tar så mange dagene før du kan komme med en positiv oppdatering, Terje:laugh:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #798 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Dette må jo bare bli bra! :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #799 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hmm... da ser det ut til at gearkassa også får bedre arbeidsbetingelser. Samt at eminente El Presidente også bytter drivstofftank og gjør noen andre utbedringer. (Bukker og bøyer meg hele denne uken, og sikkert litt til i tiden fremmover også!)

Neste mål er kontroll av motorbytte hos biltilsynet mot slutten av neste uke. Deretter etterkontroll for PKK tidlig i romjula.

Ellers så ligger følgende i garasjen:


Og så ser det ut til at noen detaljer som på denne bilen en eller annen gang blir postlagt med adresse Traktor'n:


Dette, pluss andre hjul er på planen til neste år. Men først konsentrerer vi oss om å få motor inn og holde det tekniske i ok stand.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #860 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Status på prosjektet:

I dag skal den startes!! Etter litt pes med gløding, er nå nye glødeplugger og kabling til disse, på plass. Siden det ble litt sent i går kveld, sparte jeg startingen til i dag.

Etter det er det å montere opp fronten igjen. En service med oljeskift på motor og kasse, samt en lett justering av hjullager foran, så skulle alt være klart til EU etterkontroll.

Så ser det ut som det blir bytte av fjærer og støtdempere til helga B)

Blir bra dette her, Terje!!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #861 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Da sier den lokale reportern på G-Høgda at bilen starter villig og går. Bytte av startmotor og 4-5 glødepugger gjorde susen!
Bra dette her Roar!

Ellers så tok jeg til fornuft, og det ligger nå klar ett fullt sett Koni-dempere som skal settes på sammen med de nye fjærene. Fikk også email fra "over there" at julepresangen til Traktoren ble sendt i dag. Bare litt under to måneder etter at den ble bestilt.. :)

Etter litt fintuning fra Roars side gjenstår (kortsiktige mål) nå:
1. Godkjenning på PKK (med merknad om feil drivstofftype)
2. Montere nye fjærer, nye dempere, og nytt lastkjennerstag. Samt justere eventuell feil posisjon på ratt etter heving.
3. Firehjulsmåling og måling av bremsekraft pga endring rundt lastkjennerstag. (Det vil ikke være endret hjulstilling på en G, men SVV krever dette dokumentert uansett.)
4. Gjennomføre kontroll hos SVV og få godkjent motorbytte og heving.

Det er selvsagt mer som skal gjøres etterhvert også (når dette kan prioriteres):
A: Nye felger og dekk.
B: Justere speedometer for endret dekkdimensjon, og få justering dokumentert.
C: Gjennomføre kontroll hos SVV og få godkjent endret dekkdimensjon
D: Montere inn "julegaven" til Traktoren.

Videre tenkes det på stige til bilen, siden undertegnede er relativt kort i lortefallet og det nå begynner å bli høyt opp til takgrinda. (Er i dialog med leverandør på dette.) Det vurderes også om gearkassa skal få en overhaling etterhvert, motoren skal få en runde "fintuning" når den har fått kjørt seg litt, lading av batteri via Defa-opplegget vurderes, og kansje en Webasto/Eberspächer skal inn frem mot neste vinter. Og så skal den få "normalt" vedlikehold, noe rust skal jobbes med (når tid, anledning, utstyr osv.. er på plass.), el .vinduer skal justeres, og el. sentrallås skal fikses på begge dører/høyre side. (Brudd i noe mikkmakk ifbm selve låsboksen i dørene, der er det trangt..)

Hm.. fortsatt lang liste dette! :huh: Men i mellomtiden skal bilen selvsagt kjøres! Mye! :P

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 3 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #864 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Da har Tjærand vært innom og hentet de nye fjærene og demperene, disse tas med ned til Roar på søndag.
Borbetfelgene er bekreftet kjøp på, og jeg fikk også denne på email sent i går:


Begynner å "flaske seg" litt dette her nå! :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 2 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #877 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Note to self:

1-Vakumdiagram til 300TDT motor:


2-Vurdere plast innerskjermer på traktoren.

3-Vurdere å bytte tromlene på bremsene bak.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #881 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Dette ser ut til å bli bra :) Sykt med administrering, dialog og research som ligger bak bilen din : D heh. Det er akkurat som om du bygger hus eller noe sånt, heh. Bra du har gode medhjelpere ;) Det høres ut som grunnmur, vegger og tak er i stand her i allefall, for å prate litt billedlig. Bilen din var jo penere enn min i utgangspunktet, og lakken din skinner jo i forhold til min :) Blir kult å se det endelige resultatet :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.054 seconds
Powered by Kunena Forum