Traktoren min.

More
13 years 2 months ago #987 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Henrik Larsen wrote:

Hei..
Jeg bruker biltemas diesel og olje filter på OM617A. Funker fint syntes jeg :)

Det er vel dette prefilteret fra biltema maelling mener fungerer dårlig:

Det er iallefall det jeg trenger nå..

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #988 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Jepp, det er akkurat den der som lagde et helvete et halvår uten at jeg skjønte hva som var galt. Det som skjedde var at flow'en var for dårlig, slik at det ble vakuum nærmest mellom dieselpumpa og filteret slik at den greide å trekke inn luft i skjøter muligens, noe som første til at jeg fikk luft i dieselpumpa. Det fungerer som kjent veldig dårlig. Plutselig begynner motoren å hoste og man må dra inn til siden og lufte. Men jeg byttet også til nye drivstoffslanger mellom pumpe og filtere osv samtidig, men tror det var prefilteret der som gjorde det.

Det kan godt tenkes at filteret som Henrik har funnet er bra : ) Det er mulig at filteret som er avbildet og som jeg brukte er underdimensjonert. Man ser at det har langt mindre kanaler enn et sugerør.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #989 by Henrik Larsen
Replied by Henrik Larsen on topic Traktoren min.
Ahh.. Skjønner, (liten missforståelse) ;)
Har ikke noe prefilter. Men kjører på "litt av hvert" så har altid nytt hovedfilter+ 19mm nøkkel liggende under sete.
Ellers har jeg også dårlig "trøkk" i midtkonsollen, tror desverre at det er ganske vannlig (kan selvfølgelig være at din har hoppet av, men blåser generelt dårlig der).

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #990 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic Traktoren min.
Dette er jo filter som de fleste bensinstastasjoner med respekt for seg selv skal ha :)
Torshov, mekonomen og bilekstra er jo og en mulighet.

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #991 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Det finnes ikke noe annet enn pølser og brus å få kjøpt på bensinstasjonene nå om dagen. Min nærmeste shell nede i gaten har ikke lyspærer en gang. Snart har de ikke motorolje heller sikkert, men 10 ganger flere burgervarianter... Det er ikke meningen at den menige mann skal gjøre noe på bilen sin lenger, og går lyset på en moderne og lite mekkevennlig bil, må man nesten bruke verksted for å få skiftet det... Men Torshov har det nok : ) Mye bra der. Har en like ved. Handlet oljefilter der til G-wagen sist, og det kostet rett under 100-lappen. Billigere enn VTP til og med, og billigere enn jeg fikk skaffet på ebay. Verdt å sjekke, selv om et slikt filter ikke koster noe :P

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #994 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Da ble det pre-filter fra Torshov. Ser ergentlig likt ut som det fra Biltema og samme tynne "sugerør" ytterst. Skar av den ytterste delen og da ble det ihvertfall bedre tversnitt på åpningen. Får være sånn frem til visning på Trafikkstasjon på tirsdag. Har også fått koblet opp Defa motorvarmer & kupevarmer så da blir det greie starter om morgenen med varm motor og varm bil. :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1001 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Er DEFA-elementet ditt av typen som varmer opp kjølevann, eller typen som sitter rett i motorblokken? Selv har jeg element i motorblokken på g-wagen og kjølevæske-oppvarmer i W211'en, og jeg synes egentlig at den i G-wagen er langt mer effektiv enn den i W211'en. Det er litt delte meninger om hva som er best. Har du fått med deg den nye, kule fjernkontrollen da, hvor du kan programmere timer og skru på og av motorvarmern fra vinduet? Har du vedlikeholdslader også? Det er enormt kjekt :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #1003 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Har bare koblet opp det jeg hadde liggende. Dvs tidsur i stikkontaken på garasjeveggen deretter kabel og forgreining rett til motor og kupevarmer. Det er samme varmeelement for M110 motor og OM617A.

Fabler videre om Defa SmartStart som styrer det slik du nevner, samt lading som kan gå uavhengig av varmefunksjonen. Denne ser også ut til å kunne styre enkelte av produktene fra Webasto/Ebersprächer. Får man på plass den kombinasjonen så har man helgardert for en varm og startglad vinterbil! :)

Har forresten både koblingskabel og varmeelement for nevnte motorer liggende, begge deler er ubrukte og i eske. (Da er det nevnt sånn i tilfelle norm skulle ha lyst på dem.. )

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 2 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1015 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Fruen kjørte Traktoren til barnehagen i dag og sitter visst nå og ser på nyere G.
Som hun sa etter å ha kjørt Traktoren.. "Når jeg skal ha meg en nyere Geländewagen, hva heter de modellene..?" :laugh: Videre mente hun at Traktoren nok hadde godt av en facelift, og hun skjønte veldig godt om man hadde lyst til å justere motorytelsen noe.. Roar; vi har en jobb å gjøre! :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1016 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Traktoren min.
Hei Terka.
Unnskyld at jeg bryter inn men måtte kommentere. Har selv to nesten identiske 230 GE korte, med og uten lydisolasjon. Den uten kaller jeg Ur-dyret og kameraten min kaller den steinknuseren. Den som er nesten "pimpet" kan jeg kjøre fra Alta til Østlandet uten å få øresus..:laugh:
Kona nekter å kjøre Ur-dyret. Det kan også skyldes at hun mistet et hjul en gang hun hadde vært på en bensinstasjon og skiftet fra vinterhjul (stål) til sommer (alufelger) og boltene ble for korte....B) Ha en fin dag og håper du finner en fin 463 (?) til kona di.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.059 seconds
Powered by Kunena Forum