Traktoren min.

More
13 years 1 month ago #1164 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Kjør på :) På tide å sotlegge Drammen og gi automaten din noe å jobbe med. Lurer på hvordan automater tåler dreiemomentet fra en finlandspumpe-matet OM617A. Automaten til G som jeg har tror jeg tåler mindre enn 200 nm, og det høres helt merkelig lite ut.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1165 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
maelling wrote:

Kjør på :) På tide å sotlegge Drammen og gi automaten din noe å jobbe med. Lurer på hvordan automater tåler dreiemomentet fra en finlandspumpe-matet OM617A. Automaten til G som jeg har tror jeg tåler mindre enn 200 nm, og det høres helt merkelig lite ut.


Hvilken automat er det du har? Std M110 motor gir over 200NM på beste punkt på kurven for dreiemoment og din 200hk versjon gir nok enda høyere dreiemoment. Std automat for G skal forresten tåle en god del mer NM en det der, utfordringen ligger i hvor slitt automatene er og når den begynner å fuske..

Ang. sterkere motor og sotlegging av nærmiljøet: Audien som selges med 2,4L V6 motor bruker mindre drivstoff og jobber lettere en 1,8L versjon av samme bil om man har med litt bagasje på tur. (Prøvd ut, til stor irritasjon for eieren av den andre Audien.)
Tilsvarende blir det nok for en justert OM617A hvor man ikke sitter med gasspedalen i bunn hele tiden pga en undermotorisert G. (Ikke det at jeg sittet med gasspedalen i bunn absolutt hele tiden nå heller.. ;) )

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1166 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
www.4x4abc.com/G-Class/transmissions/getriebe.html
www.superturbodiesel.com/std/archive/index.php/thread-460.html

"G-models
720.1?x (W4A018)- 130lb/ft
722.39x (W4A028)- 202lb/ft
722.61x/63x (W5A330)- 216lb/ft (Used W5A580 in the larger engine models)"

Her er automatene. Min automat er en standard 280 automat, altså 720.1. Jeg er usikker på hvordan man regner om helt eksakt, men muligens blir det 256 nm, og da ser det jo greiere ut. Tror 280 S har omtrent 240-250 nm et sted, så kanskje den tåler noe mer likevel. Nei, jeg har bare lest diverse merceforum om folk som kjører på med masse trim og kassene begynner å slure, så derfor jeg drar opp spørsmålet.

www.thetoolhut.com/Torque-Conversion-English-Metric.html

Her står det at 130 ft. lbs blir 176 nm, så hva er riktig? Neida, jeg sier med litt humor "soting", for når man gir flat pedal, får man endelig en god røyksky ut, og det er jo litt kult :D Sett noen bilkar-videoer og det ser jo ut som det blir enormt trøkk :) Usikker på om man får gratishester av en finlandspumpe? Med diesel henger jo hestene nesten uløselig sammen med mengde diesel man spruter inn. Vet ikke om det er så veldig mye forskjell på forbruket når jeg lader mer med min w123-bil. Men, merkelig problemstilling når vi snakker om G : P

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1170 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Det er nok som Terje sier. Litt avhengig av hvor slitt kassa er, er vel det som er mest vesentlig. Den forriege kassa jeg hadde bak en OM617F, slura ved allerede på 1,3-1,4 bars trykk, De jeg har nå slurer ikke som jeg kan sanse (høre, føle, se eller lukte?) Dog, skal sies, at den eneste testinga jeg har gjort er her rundt huset. Skal vi snakke om ca 150 meter hjulspinn med sperra bak lagt inn??B) Underlaget var grus og asfalt, og bittelitt is. Og turbotrykksmåleren lå å butta på sperra, på 2 bar.

Må få meg en ny turbotrykksmåler, som går lenger enn 2 bar. Spurte på Torshov Bilrekvisita i går. "Over 2 bar, hva skal du med det??" :laugh: "Bygger du noe syke greier, du el??":laugh:

Og siliconslangene deres er "bare" garantert til 2 bar. Hva skal en stakkar gjøre . . . . . .:huh:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1197 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Skjer ikke så mye mer en bare "prat" her om dagen, men har fått fiksa (bytta ut) krana på varmeapparatet slik at jeg nå kan få BÅDE varm og kald luft fra vifta, og ikke bare full guffe på varmen! (Nærmer seg varmere tider ute så det ble litt i overkant varmt på lengre turer nå..:P )

Ellers så svikta to av de tre gjenværende elektriske sentrallåsene på bilen, dvs kun førerdøren som virket (riktig dør heldigvis). Feilen skyltes dårlig kontakt (strøm..) og er nå fikset. Ihverfall så virker de igjen.. da gjenstår bare å få fikset el.lånsen for dørene på høyre side. Her er det en mekanisk feil, brudd i koblingen som går til selve låsen. Skikkelig knot å få til. (Sveise?)

Hmm.. og så har jeg vært ute og målt til hvor snorkelen skal plasseres. Tegnet litt på bilen med tusj osv.. får se om det snart er på tide å borre og sage litt i skjermen.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1204 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Da ser det ut til at Traktoren kan få sin første "langtur" etter motorbyttet. Det blir enten den eller Touareg'en om guttungen heller vil kjøre den. Greit å ha en forøyd guttunge på snart 3 år i bilen når vi skal kjøre noen og førti mil alene. :) Det medfører desverre at jeg ikke rekker "samlinga" hos Roar på fredag.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1209 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Tilbake etter langtur vestover. Ble noenogførti kilometer natt til søndag fra vest til øst. Er vel bare å erkjenne at Touareg'en er en superb kjøremaskin!

Men G'en er bra også! Kjørte i grøfta i dag... kjørte egentlig på kanten av veien for å unngå dype hjulspor som kasta bilen hit og dit, og havna plutselig i en dyp grøft med snø. (Veien var ikke så brei som jeg trodde, bare råtten snø under hjula på høyre side!) Bilen hadde dyp slagside og lå med snø god oppå høyre side. Han som satt på sa bestemt at nå sitter vi fast og det vil være vanskelig å få trukket opp en så tung bil. Jeg kobla inn bakre sperre, satta bilen i lavgir/4wd, og rygga bakover i grøfta og kjørte deretter fremmover og opp på veien. Passasjeren som har en nyere Land Cruiser var dypt imponert! :laugh: (Og jeg ganske så fornøyd! B) )

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1213 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Det har du all grunn til, Terje!!

du får vise disse Toyota-gutta hva som er skikkelig 4 hjuls trekk :laugh:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago - 13 years 1 month ago #1215 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
I dag har hakkespetten gått løs på bilen min!


Litt større hull er nok bedre om man skal få plass til en snorkel.


For å få plasseringen så langt bak som mulig så måtte innfestingen modifiseres noe.




Prøvemontering:






Gjenstår å få på litt lakk igjen der skjermen er kuttet/boret samt å legge på tettemasse når endelig montering gjøres. Tror det skal bli bra dette her, mener jeg har funnet riktig løsning for resten også nå.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 1 month ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1217 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Feeeettt!!B)
The following user(s) said Thank You: Terka

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.056 seconds
Powered by Kunena Forum