Traktoren min.

More
13 years 2 months ago #1060 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Budsjett? Setter man opp budsjett for en G?! ;) Tror det er litt sent for min del å begynne med det nå?:D

Det står en 123 automatkasse på bilen nå. Skjedde ett eller annet med den i tidsrommet mellom når bilen ble kjørt opp til Roar og motoren var satt i. Etter at motoren var satt i så var det ingen drift på akslingene ut fra kassa. Når det er skrevet så kan årsaken godt ha ligger latent i kassa over lang tid, når Roar så på kassa etter dette så ramla det ut to skruer vi ikke er kar om å finne ut hvor hører til.. Kassa sluret også en del mellom 3'dje og 4'de gir før motorbyttet, så service hos Bergs eller tilsvarende var absolutt på sin plass fra før også. (spørs også om de er i stand til å finne ut hva som nå er feil med kassa og om denne feilsøking/utbedring vil koste mer en den smaker.) Roar har vært veldig servicevillig og lånt meg en 123 automatkasse han hadde liggende, tror også denne fikk påmontet den dypere bunnpanna fra den originale G-kassa. (Om jeg husker rett, har ikke krøpet under bilen og sjekket selv. :))

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #1061 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Okay, da henger jeg med. Ikke så lett å følge alt som skjer her, hehe. Min 280GE-kasse slura også inn i tredje og i tredje rett før vi overhalte den hos bergs. Siden du virker langsiktig og dønn seriøs her (med friske budsjetter), så er vel overhaling veien å gå. Da får du en potte solid kasse som blir god som ny :) Etter det jeg har skjønt, er sluring inn i tredje dyrt, mens sluring inn i andre og slikt er langt billigere. Da er det en enkel operasjon. Om deler faller ut av kassen, har den vel sett sine bedre dager. Kan jo tenkes du kommer over en frisk kasse da, men Bergs fikk ikke justert vår til å fungere fint, så overhaling var eneste vei. De trodde først at "hjernen var død" på den, men det var nok mer seriøst enn som så. Min 123-kasse er akkurat likedan for tiden, ved at den slurer inn i tredje, men slurer ikke I tredje. Sluring er ellers ganske ugreit, siden man spiser opp innmaten rimelig bra angivelig ved å gjøre det. Menmen, får se hva bergs finner ut da :) Tror det koster en 12-14k eller deromkring å overhale, med mindre prisene har steget. Men da har du kasse som holder mange hundre tusen kilometer. 123-kassen har holdt 285 000 km, mens jeg tror 280GE-kassen holdt nærmere 500 000 km :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1062 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Dønn seriøs vet jeg ikke om jeg er.. :silly: Men siden vi selger bil nr 2 og Traktoren rykker opp fra bil nr 3 til nr 2 så er det greit å gi den litt TLC, og få den i riktig form og farve slik jeg vil ha den. ;)

En del av brukte kroner kommer fra salg av annet stæsh (til bil og annet), en del har slanket lommeboka litt og, og noe vil prioriteres inn fra salg av en A6 2,4 Quattro Tipt som nå endelig legges ut for salg. Selvsagt hjelper det, som du skev et sted, å være grundig i forberedelsene. Har spart en del på nye deler med å finne "beste pris" på de enkelte produktene. Internett er en fin ting i det øyemed!

Det har forresten ikke vært særlig tvil om at G'en skal beholdes forran A6'en.
Etter at G'en igjen står i tunet så har vesla på ett og et halvt år gått runt og mast om "Taktor, taktor!" og er såre fornøyd om vi går ut og setter oss i den. Guttungen på snart tre har også den som favorittbil. Søndag mått jeg og småttisene kjøre oss en tur, som bare ble lengre og lengre etter ønske fra guttungen. På vei hjem så kom det plutselig "Pappa, det er veldig koselig å kjøre Traktoren!". Sånt smelter pappa'en! :laugh:

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1064 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Jaja... så blir det ikke bare jeg som kjører Go'bilen fremmover. Når jeg kom hjem så fikk jeg en tydelig forespørsel fra fruen om hun kunne kjøre Traktoren i morgen. :laugh: ( Fruen henta i barnehagen i dag og når vesla kom ut og såg at det var Folkevogna og ikke Traktoren som stod der så pekte hun på bilen og "TAKTOR!"' og deretter begynte å strigråte... så da ser det ut til at Traktoren nesten må bli barnehagetransport fremmover...:blush: )

Ellers så begynner den vel å se litt "turbilaktig" ut nå, på vei hjem fra jobb i dag så ble kom det hilsing fra sjåføren av en møtende lang sort Defender med takgrind og snorkel. Hilsenen ble selvsagt tydelig returnert. :) Hmm... mulig det kan være en av de lokale medlemmene på TPH som har igjenkjent bilen.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #1066 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Heldig din som er i tjeneste :) Min er i vinterdvale og har bare vært på én tur i år, og sist ved olje- og filterskift. Ser fram til at de går tom for veisalt i mars, så skal det nok bli flere turer, selv om mitt transportbehov er minimalt :) Min G ser ut som den har stått på nordpolen i 30 år, og er kald og nedfrossen :) Men vrir man om nøkkelen, våkner den til live nesten før man har vridd om :)

Artig med folk som hilser. Her i gården er det stort sett G-folk som hilser, og da er det hilseplikt tilbake ;) Men nå og da ser jeg noen 460'er med digre hjul, ingen skjermer og "Offroad.no" bakpå, men mest 463'er rundt her, og gjerne sånne med V8-logo på siden og svære eksosrør foran bakhjulene, og som lager så grom lyd at man blir stående og lytte :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1077 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hmm.. i dag er det en del landslagsløpere i byen ifbm World Cup - langrenn, noen italienske løpere var ute og jogga på morgenkvisten kikka fælt og peka på G'en der jeg kom kjørende. Nesten så jeg vurderte å stoppe for å se om noe var galt, men det var vel mer bilen de så på??!:blink:

Ellers så ser det ut til at Traktoren blir en "trønderbil" fremmover. (Vi har satt oss 1,5 års tidsperspektiv på å flytte til Trondheim, men når en slik beslutning er tatt så skjer ting fort og plutselig her i hjemmet.)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1079 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
De kikket sikkert fordi de bare trodde at det er Lamborghini som lager offroadere, i form av LM002 :P Ellers kikker jeg også etter G'er når de kommer forbi, og leter febrilsk etter V8-merket og prøver å unngå å glise kjeven ut av ledd når noe sånt dukker opp :)

Skal bli trønderbil? Når du får på 35 tommere, så lever den nok opp til å bli en skikkelig trønderbil ;) Hvordan er trøndersken din da? Måsabjønnnn! Treeebjønnnn! Schøøøøøh! Det er vel bare å trene nå ;)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1080 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Trøndersken skal vel ikke bli noen problemer siden jeg har bodd i Trondheim tidligere og også har hele svigerfamilien derfra. Og skulle jeg bli usikker så kan jeg altids slå opp her eller her !:P

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1097 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
F#¤#¤... fant et "fint" sår nederst på førerdøra som bobler fint og nok har en del rust bak.. får se hva som gjøres her.. fikse på eller la det skure og gå og deretter bytte hele døra etterhvert.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #1098 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Dette er min jallametode: Puss det ned raskest mulig. Jeg har nok av småsteder på min bil, og hadde jeg fått en krone for hver gang jeg har pusset, så hadde jeg vært ekstremt rik :P Jeg har til og med hull i bakdøra, og hull i en dør. Dvs, jeg hadde. Puss ned til stålet, og sørg for at alt er virkelig rustfritt. Bruk rustløser og sørg for at alt forsvinner. Jeg har prøvd litt av hvert rett på stålet for å hindre rust, før jeg gjør noe mer. Det er en slags gul guffe jeg har prøvd. Lurer på om det har fungert bra. Men uansett, dersom det er hull, så bruker jeg teipbit og stål-spraysparkel først, deretter vanlig stålsparkel og så pusse til riktig form. Deretter grunning, så lakkering og så klarlakk.

Hvis du bare har litt rust nede på døra og på innsiden, ville jeg pusset og brukt rustløser og papir. Få bort rusten før den for godgjort seg for lenge :) Det er sentralt å få områdene HELT fritt for rust. Det er ikke sikkert at dette fungerer bra i lengden, men da kan du jo bytte dør til slutt om det er så ille. Min bil har jeg holdt i samme stand i 12 år nå (sett bort i fra at lakken er oppbrukt. Men jeg har filosofien at sort/blå er bedre enn brun), og for 5-6 år siden så den totalt brun ut nesten, så man må hele tiden "perfeksjonere" metodene :) Hadde jeg hatt sveiseapparat, skulle jeg gjort helt andre ting noen steder.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.065 seconds
Powered by Kunena Forum