Traktoren min.

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #903 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
maelling wrote:

Om utgiftene baler på seg og du kunne fått en halvgod 460 bil for summen som du sier, så bare tenk på at du kan avskrive over de neste 10-20 årene om bilen blir satt sammen av gode deler og av dyktige folk :) G er det mest økonomiske man kan drive med, såfremt man ikke kjører veldig mye :)


Martin; du har selvsagt helt rett i det du skriver. :)
Jeg slettet forresten den delen av innlegget mitt som du refererer til da dette skal være en tråd med positiv fokus på bilen og de opplevelser som den gir etterhvert.

Som nevnt så er planen å få godkjent alle endringer som krever godkjenning av SVV, men noen ganger så frister det å ta den litt lenger.. Tror dog jeg skal fortsette å holde bilen på "riktig side" av mulighetene mtp godkjenning siden fruen også kommer til å kjøre den alene. (Tror ikke hun hadde syntes det var så hyggelig å blitt stoppet i eventuell utekontroll og fått henvisning til kontroll etc.. :side: )

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 3 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #911 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hmm.. Gode nyheter lenger sørfra i dag. Dette lover bra!

Ellers så har far i huset lest seg litt opp på taktelt i dag. Tilogmed fruen tente på den idéen! (Eller var det min fremstlling av taktelt på tur? :P ) Ett slikt bør jo kunne benyttes uavhengig om det blir Traktoren eller Folkevogna som benyttes som turbil på aktuell tur. Må iallefall få til en løsning hvor 2 voksne og to små kan overnatte på tur.
Alternativet er å ha med et vanlig turtelt i bagasjen, men basecamp blir uansett i nærheten av bilen med to små.
Lurer på om det er her årets feriepenger kommer til å brukes?

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #912 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Hvis du er bitt av taktelt-basillen, bør du ta en tur innom www.gordigear.com hvis du ikke allerede har vært der.

Og handlelisten kan jo bestå av nesten det samme som min? Explorer Plus taktelt, Annex undertelt, Skirtextension og 2 stykk markiser på 2,5 meter. Hvis du ikke skal ha tilhenger, kan du jo klare deg med en markise :)

Skirtextension er rett å slett en telt-skjøt til det teltet som henger under det oppslåtte takteltet. Siden en heva G blir høyere enn standarden, trenger man denne for at teltet skal nå ned til bakken.

Lurer på om det blir noen turer til sommern, jeg?:)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #913 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Takker for tips Roar! Har lest litt på tph og funnet ut at gordigear ser ut til å være tingen ja!
Må bare finne ut hva som må til for å få en fonuftig soveplass for to smårollinger og to voksnog to smårollinger, samt eventuell "snuplass" innenenduks når det er behov for det.

Uansett så går kronasjen nå først til å få Traktoren på veien igjen. Så det er vel først når feriepengene materialiserer seg at det kan bli innkjøp av turutstyr. Turer til sommeren må det bli ja!

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #915 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hmmm.. Roar, jeg kom til å tenke på at man tar handlelisten din:
Explorer Plus taktelt, Annex undertelt, Skirtextension og 2 stykk markiser på 2,5 meter.
Deretter legger man til 1 eller to stk Tent Room (med evt extensions for høydetilpasning).

Dette setter man opp på følgende måte:
Explorer Plus taktelt og Annex undertelt settes opp rettet bakover fra bilen.
En 2,5 meter markise på hver side + tilhørende tent room settes opp på hver side av bilen.

--> Da har man har man en liten 2 etasjers hytte! på over 15 kvm grunnlfate (+ bilens invendige rom) + sovehems til 2 voksne! Om man benytter en eller 2 markiser/Tent Room under kan man variere på ut fra behov. Både Annex undertelt og Tent Room's skal iflg produsenten ha luker/dører i bakkant for aksess til bil. Største utfordringen blir vel å finne stort nok areal som er flatt nok i alle retninger.. :laugh:

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #938 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Da er endelig bilen godkjent i PKK, og snart skal Roar slenge på ORC fjærer og KONI SPX dempere før jeg henter bilen. En stor takk til Roar for hans uvurderlige hjelp til å få bilen på veien igjen! Det har blitt litt mer endringer underveis en det motorbyttet som måtte gjennomføres for å få den kjørbar igjen, men dette blir bra!

14.februar skal det måles og dokumenteres firehjulsstilling, siden Trafikkstasjonen krever dette dokumentert ved heving. Og 15.februar er det time på Trafikkstasjon for kontroll og godkjenning av endringer på bilen.

Neste uke kommer det dokumentasjon i posten på 3500 kg hengervekt på bilen, så det spørs om ikke vi rekker å få med dette også ifbm. kontrollen 15.februar. :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 2 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #941 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic Traktoren min.
Dette høres kjempebra ut Terje :woohoo:
Håper at går bra hos BT.
Håper du skal en tur på treff i sommer, da ska det diskuteres bil ;)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #945 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Gratulerer! Spent på om "turbloggene" dine er like heftige som "mekkebloggene" dine :) Den må da bli grådig tøff den bilen din etter hvert :) Hva skal du med så heftig godkjent tilhengervekt? Frakte bulldosere?:P

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #951 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Takk for ros til bilen. Ang. hengervekt så er det vel slik at om bilen er godkjent for det så skal den ha det? ;) Kan jo hende den skal trekke en båt eller to også når jeg er hjemme på Vestlandet. Mangler forresten E i førerkortet.. bør vel ta det en gang. Bortsett fra xE og A så er alle de andre bokstavene tilstede. Har også sertifisering for transport av farlig gods (eksplosiver etc.), men har ingen anelse av hvor de sertifikatene er blitt av, kanskje like greit det!

Ang turer, bilen forblir nok mest transportverktøy enda, men har tidligere vært i diverse elver og padlet, fjellområder og klatret eller gått toppturer med/uten ski osv., og da er det innimellom bra med god fremkommelighet. Blir nok noen turer for å teste ut selve bilen også fremmover, men dette blir ikke en dedikert "grustak-bil".

Ellers så diskuterer vi å selge Touaregen igjen, denne gangen for å beholde A6'en i stedet. Fruen sitter bedre i bilstolene i A6'en enn i Touaregen, og et slikt salg vil fullfinansiere tenk oppussing/utbygging av bolig uten å ta opp lån. Vi får se hva tiden fremover bringer. :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #952 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Du får se å ta A-lappen også :) Den har jeg hatt i 10 år nå, og A1 i 12 år, så det er kanskje den lappen jeg har hatt mest bruk for. Ellers begynte jeg faktisk på C og D for 4 år siden, men så kom jeg inn på master i Tromsø og måtte avbryte. Men teorikurs for lastebil og buss har jeg gjennomført :) Jeg tenkte som så at jeg har A og B, så hvorfor ikke C og D, heh. Grunnen til at jeg ville ha de to siste er om lysten var stor for en G55, ellers hadde jeg ikke tenkt på bli en trailerbums.

Selge Touareg'en ja :) Det er vel fort like greit. G er en mer fornuftig bil å satse på, og ikke noe nye saker ;P Selv om jeg synes W211 er fint, så er jeg mer glad i G'en egentlig. Pur nonsense, og ingen ryggesensorer som skråler og piper hele tiden til tross for at det ikke er hindringer å se...

Jeg har ikke vært på dedikerte turer med G'en, så det blir jo tur i kombinasjon med noe annet :) Men G'en kan helt fint være en bobil, så hvorfor ikke?:)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.075 seconds
Powered by Kunena Forum