Traktoren min.

More
13 years 3 months ago #882 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Takk-takk! Tror jeg..;) Jeg liker å gjøre et "grundig forrarbeide" ut fra at jeg da vet hvilke alternativer jeg har og kan ta en beslutning basert på et ok grunnlag, og med litt jobbing så får man redusert pris og kostnad en del. Uten de gode medhjelperene så hadde jeg nok ikke satt i gang med allt dette. Utgangspunktet var defekt motor som måtte gjøres noe med, og da var det ikke så vanskelig å ta det litt videre når jeg så bilen til Roar og fikk hans inspirerende ord om hvor bra det kunne bli. :P

Siden det har vært vanskelig å få satt av tid (flere timer sammenhengende) siste årene samt at mekanikerkunnskapen min ikke er noe å skryte av så er det også særdeles fint å få hjelp til å gjøre ombyggingen. Skulle selvsagt ligget under bilen selv og lært underveis, men det får komme senere. I stedet så bygger jeg "teoretisk kompetanse" og dokumentasjon på hva/hvordan ting kan gjøres med bilene våre.

Eksempelvis så var tilbakemeldingen fra SVV på søknaden for ombygging av bilen som jeg og NKG utarbeidet at dersom vi gjorde endringene i henhold til slik de var beskrevet i søknaden så hadde de ikke noe å utsette ved en godkjenning. Det var vistnok en av de beste søknadene de hadde sett. Slikt kommer selvsagt av grundig forarbede. :)

Ang lakk osv på bilen, den ser bra ut men har en del rustangrep som må gjøres noe med etterhvert. Tror nok ikke det ble gjort en "perfekt" jobb på den forrige gang siden det er enkelte bobler osv som kommer frem. (Gjelder å ta gode bilder! :laugh: )

Som nevnt var utgangspunktet reparasjon av topp eller motorbytte, da ble det til slutt motorbytte og konvertering til diesel. Etterfulgt av ny plasttank, nytt feste til gearkassa (gamle var råttent), nye armer til motor (siden det ble annen motor), nye fjærer og dempere, grundig rydding i mottorrommet utført av El Presidente, + en del annen justering av "mustasjeopphengsduppedittene". Blandt annet er det fått til noe som vi tror er en megabra løsing for kickdown ved bruk av den orginale kassa i bilen mot dieselmotor. Ellers tror jeg det er farlig å se på kostnadne ved dette.. men samtidig litt greit å ha et edruelig forhold til hva man ønsker å sette i gang med. :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #883 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
"Your item is being processed by customs in NORWAY. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later.

Detailed Results:
- EDIT: Out of Foreign Customs, January 24, 2011, 11:28 am, NORWAY
- Into Foreign Customs, January 24, 2011, 6:42 am, NORWAY
- International Dispatch, January 19, 2011, 7:45 pm, ISC MIAMI FL (USPS)
- Arrival
- Electronic Shipping Info Received, January 18, 2011
"

--> Dette gikk jo raskt!
:) :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 3 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #884 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic Traktoren min.
Dette ser bra ut Terka! ;)
Vært fint med noen bilder av vogna.
Håper du blir fornøyd med diesel`n :woohoo:

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #887 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Faen!! :huh: Dette er nå status på US Postal Service sine nettsider:
"We attempted to deliver your item in NORWAY at 2:23 pm on January 25, 2011. "
De har altså vært på døra her hjemme i dag, mens jeg har vært på jobb??! Hadde jo vært fint med et forvarsel! Noen som vet hvem som kjører ut varer for dem slik at jeg kan kontakte dem og få vite når neste gang blir?

EDIT: Fant ut av det.. Det er jo selvsagt posten..:P Pakka ligger nå i "post i butikk" og venter på avhenting. :)

@Bjørnar; Det kommer bilder når kamera og bil er nær hverandre. Tror jeg kommer til å bli superfornøyd med dieselmotoren! Den starter lett og låter bra (Turbotraktor)! Frister litt å gi den litt "drahjelp" til sommeren, men først skal den kjøres litt.

Pt er det ett eller annet som surrer i gearkassa, den funka opp til El.Presidente før gamlemotoren ble tatt ut men nå er det null respons på å sette den i gear. Mekanikeren finner vel ut av det også kjenner jeg han rett. :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 3 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #888 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Da er pakken hentet. Kanskje likegodt fruen hadde bankkortet mitt på IKEA og kunne plukke denne pakken opp på posten på på vei hjemmover.

Snakka forresten med Roar, ser ut til at det blir 123-girkasse på bilen med det første, ikke bra når det "drypper" skruer fra orginalkassa. Roar får fylle ut mer om han finner ut hva som har skjedd. Dubbel tumma til Roar for god service!

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #891 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hmm.. Sitter og holder en syk ettåring i hånda for at hun skal få sove.. I "kjedsomheten" surfet jeg på eBay og kjøpte likegodt et par høyre bakhjørner for 463, siden det jeg har nå begynner å bli litt rustent.

Farlig å sitte sånn med en iPad på fanget!! Men når jeg først er i gang, hva skiller platene for venstre bakhjørne på 463 og 460? Er det forskjell på innfestning og form rundt lyktene?

Edit: Da ble det kjøpt venstre-hjørner også.. :silly: :blink: :S :P

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 3 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #897 by bilkar
Replied by bilkar on topic Traktoren min.
Utsparingen til baklykta er litt mer firkantet og tilpasset 463 lykter. (såklart)
Ellers passer de rett på 460 ja.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #898 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
bilkar wrote:

Utsparingen til baklykta er litt mer firkantet og tilpasset 463 lykter. (såklart)
Ellers passer de rett på 460 ja.


Takker! Tror ikke det kom tydelig frem i innlegget mitt over, men jeg har allerede 463 bakhjørner/lykter på bilen. Kom over nye slike for høyre side og bestillte først dem. Kom deretter over venstrehjørner for 463 og bestillte dem også.

Noen som vet hvor man kan få bestillt (billig) høyre sideplate bak for 463 (dersom det blir nødvendig når dette vedlikeholdet skal tas opp)? (Har påfylling på siden i dag.)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 3 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #899 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Om utgiftene baler på seg og du kunne fått en halvgod 460 bil for summen som du sier, så bare tenk på at du kan avskrive over de neste 10-20 årene om bilen blir satt sammen av gode deler og av dyktige folk :) G er det mest økonomiske man kan drive med, såfremt man ikke kjører veldig mye :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #900 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
I går ble esken fra unaiten pakket opp. Ser ut som at alle deler minus bolter/skruer er med. Får vel finne noen sorte maskinskruer som passer så har jeg nesten alle deler.

Det blir altså denne type snorkel på bilen etterhvert:


Noen løsninger må identifiseres:
- Skjønte ikke helt hvordan jeg får bendet på insiden til å sitte på munnstykket fra snorkelen som går på utsiden. --> Blir vel å benyte noe tec-7 som limer/fester?
- Fornuftig rør/flexrør som får fra bend på innsiden av snorkel og videre frem/inn i motorrom og til luftinntaket der.
- Riktig plassering av snorkel (hvor langt frem/bak), dette løser seg rimelig greit.

Får se når denne aktiviteten blir satt i gang, blir vel når temperaturen har krøpet et stykke opp over null. :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.059 seconds
Powered by Kunena Forum