Traktoren min.

More
12 years 10 months ago - 12 years 10 months ago #1540 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Heh, det er noe friskt over at du drar på frivillige turer til biltilsynet for å godkjenne noe man strengt tatt ikke trenger å godkjenne(speedo osv), og atpåtil pådrar deg mangellapp. BT er vel kanskje det siste stedet jeg drar på tur til. Det kan ende med at de ser på rattet ditt sier : Hmm.. er dette TUV-godkjent da? Eller ser at det er en uorginal bolt et sted og krever papirer osv. Å reise til BT for frivillig kontroll er å be om problemer! :P

Du trenger vel muligens noen skjermbreddere a'la mine du da :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 12 years 10 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1541 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hehe! Det er på vegne av fruen (som også kjører G'en en del) at jeg vil ha allt synlig og sikkerhetsmessig helt på stell. Tror ikke hun hadde likt, eller kunne, å svare for seg om hun ble stoppet langs veien.

Slik jeg ser det maelling, så har jeg 2 alternativer:
1 - Låne dine breddere, og vise bilen med dem. B)
2 - Kjøpe nye breddere som dekker hjulene godt nok.

Spørsmål til deg:
- Har du mulighet til å måle hvor mange cm dine breddere stikker ut på oversiden (fra karroseriet)? (Så kan jeg vurdere om de er brede nok).
- Er det de 9" bredderene fra ORC som sitter på din bil? (Lurer på om jeg har de på 7", men de virker ikke som så mange cm/tommer på oversiden.)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago - 12 years 10 months ago #1542 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Nå tok jeg tak i en av bredderne mine som ligger i boden, og det ser ut som de er 14+ cm ut fra karosseriet, og regnet om til tommer på google blir det 5.5 tommer? Hvis omregningen er riktig, er mine langt fra 9 tommer. Mine er ganske voksne, men kanskje det finnes større :)

Alternativ 3:

Få tak i noen gamle stålfelger til G, og tål turen bort til biltilsynet hvor bilen din nok vil se fullstendig teit ut, få alt godkjent, og monter på hjulene dine slik de var etterpå :) Det er det billigste tenker jeg :P

Ellers kan du jo alltids låne bredderne mine, men det er skikkelig dritt å kappe av gamle og rustne bolter til breddere og montere opp igjen. Foreslår du viser bilen med andre hjul, og overbeviser kona din om at selv om litt av gummien er utenfor, så er det godkjent :) Hvis kona di blir nervøs av at bredderne mangler 3 mm, så burde hun søke jobb hos BT :P De lever av lage slike problemer for folk.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 12 years 10 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1544 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Hele poenget med å modifisere speedometeret, er jo for å få godkjent større og bredere dekk på vogna :P

Funker dårlig å vise med andre dekk da . . . . . . . .

Det å bytte ut gamle skruer til bredderne har aldri vært negativt. Da får man tatt en status på skjermen bak i forhold til rust. Og siden Terje lener mot en oppussing av deler av karosseriet, så kan dette passe bra.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1545 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Ser for meg at han vil holde på med modding/oppussing av bilen sin i all evighet, heh. Selv har jeg en filosofi som går som dette: KISS - Keep it simple, stupid! Ingen andre som har felger som har like stor rulleomkrets, men som stikker mindre ut? Hvis han er flittig med vinkelsliperen (boltene/mutterne lar seg garantert ikke skru fra hverandre) og er flittig, tar det noen timer å løsne breddere. Men det er jo derfor noen har hage, andre har båt, og vi har G: noe må man drive med :) Det er en viss fare for at man får seg et rustsjokk når man fjerner breddere, men da er det jo en anledning til å pusse opp karosseriet ja :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1548 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Bør vel belyse temaet litt mer jeg.:P

Roar har ganske så rett, speedometeret er justert pga endret dekkdimmensjon. Dette er et krav fra den godkjennende myndighet for å få inn endret dekkdimmensjon i vognkortet og lovlig kjøre på denne. I tillegg til dette må felgene være godkjent for denne dekkdimensjonen på aktuell bil.. dvs jeg kan kun benytte felger som har sertifiseringer (TÜV) på dette. ==> Andre felger er uaktuellt. Kunne selvsagt gjort som enkelte, å drite i godkjenninger/lovlighet, men det har gått litt "sport" i å få igjennom godkjenning av endringer. Jeg får pågangslyst og energi av å få til ting der mange andre bare klager på at "etaten" er så grinete og vanskelige osv.. Og så er jeg litt sær og synes det er kult å ha en bil som er "lovlig". :silly:

KISS: Det bruker jeg både innenfor prosjektledelse, teknisk arkitektur, økonomi, dialog, .. kjent begrep! Ang G'en så er definerer jeg den ganske så innenfor denne kategorien (delvis derfor jeg digger den). Stort sett allt som er endret på G'en er byttet 1-1 mot originaldeler, gjerne til mer robuste deler. Andre ting på bilen har jeg "nedgradert" fra elektrisk til manuell/"analog" løsning slik at det er mindre fuzz på bilen.

Føler vel at jeg er nær i mål med det maelling definerer som modding. (Kan bli noe bedre støyisolasjon etterhvert). Vedlikehold må uansett til på en G, kanskje mer en på andre. Det er et av livets harde fakta, mye forfaller om det bare blir brukt og ikke vedlikeholdt.. (Gjelder også for relasjoner med damer maelling ;) ).

Har forresten fått skissert opp et par alternativer fra ORC som jeg vurderer,
ett kostnadsbegrensende som muligens får meg i mål men kan se litt "jalla" ut på bilen, og ett litt mer kostnadsdrivende som er litt mer gjennomført på bilen.

"Keep up the discussion!"
Kjør på med innspill og kommentarer av alle arter i Traktor-tråden, liker det.

Har forresten gått til det voldsomme skritt og kjøpt inn en ny bilradio (!), solide trauste saker skal byttes ut med med en spiller med iPhone integrasjon. (Mål: Spotify, gigabyte med lokal musikk erstatter CD'er som ligger og slenger. GPS lyd over anlegget, delvis bruk som handfree osv..) Ikke akkuratt KISS, men det følger en ryddejobb bak bilradioen hvor kabelsalaten ser ut til å ha vokst over tid.. (før min tid med bilen.)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1554 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Litt OT for GW/Offroad/tur..

Da er iallefall den nye (billige..) spilleren dyttet inn i bilen. Var noe #¤"#%# greier som skjedde med jordinga i den gamle kabelsalaten. Fulgte kabelen ut til karosseriet men der stoppet det.. løsninga var å legge opp ny jording fra punktet under dashbordet. Rent og pent. Spiller allt som en spiller skal, pluss lokal musikk og spotify fra telefonen. Det siste var hovedgrunnen for å kaste ut den gamle klompen. Lukter forresten abstinenser etter sub lang vei nå. Hva er bra å dytte inn i en G?

Slutt på OT.. (måtte bare få det ut siden jeg er litt fornøyd at det er på plass etter den jævla jordkabelen. :laugh: )

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1555 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Heh, verdens beste jordingskabel har du hvor som helst :) Å følge jordingskabler er å gå over bekken etter vann :) Har fått koblet opp anlegget fullt jeg også. Låter konge. En ting som slo meg er at rommet nede til høyre og venstre hvor jeg har mine nedre høyttalere er gromme basskasser. Man hører at alt faller på plass når man skyver inn høyttalerne. Der nede har jeg bass, og på rekken i toppen over/bak hodet har jeg et par fine høyttalere der også. Noe sånt er alt du trenger. Jeg har gromt med bass.

Vet ikke hvordan sub funker i en G, men det er jo mye volum, så kan bli en interessant øvelse :D Men jeg har rekke 6 og nesten fri eksos, så har lite bruk for anlegget for tiden. Anlegget bare fucker opp den fine lyden B)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago - 12 years 10 months ago #1556 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Maelling; du har nok mye bedre lyd (fra annlegget) i bilen din en jeg har. I G'en byttet jeg ut de 5" høyttalerne under dashbordet med noen nye billige når jeg kjøpte bilen, satte inn to diskantenheter på dashbordet, og to 6"x9" høyttalere bak. Sån generellt så er lydkvaliteten ræva i bilen, men det blir jo lyd... (Roar vet hvor jeg legger lista på hva jeg mener er godkjent lydkvalitet hos meg..:P ) Får se om jeg gidder å gjøre noe med det, men fruen er ihverfall godt fornøyd med at iPod/Spotify funksjonaliteten er på plass i G'en også! (Vi hører mye på musikk!)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 12 years 10 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1557 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Jeg hører en woorkshop i gjære :woohoo:

Siden jeg har krafset en del med bilstereo, er det ikke helt borte for meg å få til noe i en G. Jeg har montert ett 5,1/4 toms komponent sett nede i A stolpen, og 2 stk 8" bassere i egne kasser bak i innredninga. Har en Clarion DVD TV på vei over dammen, som skal inn i dashen, siden den som sitter der nå ikke holder mål i det hele tatt. Sammen med en forsterker som sitter montert under baksetet, gir dette grei lyd i vogna.

Men i forhold til nevnte woorkshop, vil jeg gjerne montere frontsystemet bedre. Ett godt(les dyrt) frontsett kommer ikke til sin rett i 2 hull i bunn av A stolpen. Men ved å støpe kasser med vinkling av elementene fungerer alt så meget bedre. Har snakket med Bjørnar og Stian om slike kasser, og de syntes dette hørtes morro ut.

Angående lyd i bil, Terje, så tror jeg dine preferanser blir dyre og tidkrevende å få til B) Det er absolutt ikke umulig, men det krever litt jobb.

G karosseriet er nesten skreddersydd for god lyd, så potensialet er der. Mye er gjort når man har definert hva man ønsker å legge i anlegget, og ikke minst hva man kan tenke seg å gjøre for å få det til :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.065 seconds
Powered by Kunena Forum